Eerstvolgende uitzending 22 april; Marian Verdonk in de rechtbank en Rineke Dijkstra in De Pont

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu


Marian Verdonk laat als laatste exposant in de oude rechtbank van Breda een groot overzicht zien van haar werk. Wandkleden, keramiek en enkele schilderijen; fotografe Rineke Dijkstra verwierf in de jaren negentig internationale bekendheid met haar Strandportretten. Met deze ontroerende reeks foto’s vestigde zij haar reputatie als maker van portretten. De Pont in Tilburg toont een overzicht; de E. du Perronprijs 2017 is toegekend aan de Vlaamse schrijfster Margot Vanderstraeten voor haar boek Mazzel Tov. GrensGeluiden laat een deel horen uit het interview van afgelopen december met de schrijfster;  Lisa van der Waal bespreekt de film Foxtrot van Samuel Maoz en Rinus van der Heijden licht enkele recente artikelen toe die zijn verschenen op Brabant Cultureel. 

Presentatie: René Oomen


Marian Verdonk in de rechtbank

Het is niet de meest uitnodigende plek voor een expositie, de oude rechtbank in Breda. Maar wie er een controle van de jas-inhoud en een detectiepoortje voor over heeft, treft een mooi overzicht van het werk van Marian Verdonk. Veelal mooi uitgelichte wandkleden, aangevuld met keramiek en een enkel schilderij. Voor de reportage kozen we toch liever voor haar atelier aan de Bredase van Schootenstraat.

Meer dan vijftig werken laat Marian (foto onder) zien. Het is tevens de laatste kans het gerechtsgebouw van binnen te zien. Hierna verhuist de rechtbank naar een nieuw gebouw (zonder expo’s) en wordt het oude gesloten. Marian Verdonk is dus de laatste exposant op deze plek.

Marian Verdonk is opgeleid tot docent Beeldende Vorming 1e graads, cum laude afgestudeerd aan de Fontys Hogeschool te Tilburg. Hieraan voorafgaand heeft Marian middels scholing en ervaring een brede kennis en kunde binnen kunst, theater en vormgeving opgebouwd.

Marian is ‘dicht op de huid’ begonnen. Op de school voor modevormgeving in Eindhoven is de artistieke en  technische basis gelegd. In plaats van met een collectie af te studeren, heeft Marian zich gespecialiseerd in theatervormgeving. Haar afstudeerproject ‘Dyonisia’ omvatte zowel de kostuums als de gehele scenografie van deze theatercollage.

 

foto’s: René Oomen

Na ervaring te hebben opgedaan bij het de Rotterdamse dansgroep (nu Danceworks Rotterdam) , het IFD (nu Internationaal Danstheater), de Hoofdstadoperette en kindertheater Kwiebus, heeft zij zich verbonden aan de Rotterdamse Dansacademie (nu CoDarts).
Binnen deze Hogeschool heeft zij voor een groot aantal internationale choreografen kostuums ontworpen en vervaardigd. Marian Verdonk is eigenaar van Punch! Workshops. Deze bijzondere techniek van machinaal vilten heeft nieuwe deuren voor haar geopend. Website Marian Verdonk.

 

De tentoonstelling is tijdens werkdagen te zien t/m 30 mei. Gerechtsgebouw, Sluissingel 20 Breda

Rineke Dijkstra in De Pont

Rineke Dijkstra (Sittard 1959) verwierf in de jaren negentig internationale bekendheid met haar Strandportretten. 

Met deze ontroerende reeks foto’s vestigde zij haar reputatie als maker van portretten die de identiteit, kwetsbaarheid en waardigheid van de geportretteerden op onnavolgbare wijze in beeld brengen. Vorig jaar werd zij onderscheiden met de prestigieuze Hasselblad Award.

 

Dijkstra werkt het liefst in series waardoor verschillen en overeenkomsten tussen de geportretteerden en hun culturele achtergrond subtiel aan het licht treden. Zij maakt haar portretten met een technische camera op statief, een tijdrovend proces dat haar werkwijze bepaalt. Zij schept de voorwaarden en speelt met het licht dat natuurlijk lijkt maar toch net anders is. Het thema transformatie zit in verschillende series. Jongeren op de grens van volwassenheid op zoek naar hun identiteit. Website De Pont

                                          Rineke Dijkstra

Rineke Dijkstra is erg spaarzaam met interviews, dus ook GrensGeluiden is dat helaas niet gelukt. Hedwig Zeedijk van De Pont is echter ook zeer goed op de hoogte. Lees ook het artikel op Brabant Cultureel

E. du Perronprijs 2017 voor Margot Vanderstraeten

De E. du Perronprijs 2017 is toegekend aan de Vlaamse schrijfster Margot Vanderstraeten (1967) voor haar boek Mazzel Tov.  

De jury eert Margot Vanderstraeten omdat zij een fascinerend boek schreef waarin ze een inkijkje geeft in de besloten gemeenschap van een orthodox-joods gezin in Antwerpen. We laten een klein deel horen uit het interview met de schrijfster in WinterGrensGeluiden van 17 december vorig jaar. Mazzel tov  toont hoe je, ondanks grote verschillen, van elkaar kunt leren en met elkaar kunt leven. Het boek verscheen in april 2017 bij Atlas Contact en er werden tot nu toe meer dan 40.000 exemplaren van verkocht.

Filmbespreking en Brabant Cultureel

Lisa van der Waal bespreekt Foxtrot van Samuel Maoz: Michael en Dafna zijn uit het veld geslagen wanneer ze te horen krijgen dat hun zoon Jonathan is overleden tijdens zijn dienstplicht als wachter bij een verlaten grenspost. De feiten blijken echter een stuk complexer. In drie stilistisch uiteenlopende delen vertelt regisseur Samuel Maoz het verhaal vanuit het perspectief van vader, zoon en moeder. Alle drie dansen ze de foxtrot met het noodlot. Een dans met vele variaties, maar waar je ook heen gaat, je eindigt altijd op het punt waar je ooit begon. Info & Trailer

Interview met regisseur

Rinus van der Heijden, hoofdredacteur van Brabant Cultureel, licht enkele artikelen toe die recent zijn verschenen op de website.  van Brabant Cultureel.

 

  

 

 

 

 

GrensGeluiden 15 april; expo Het Fotopaleis, School der Poëzie en nieuwe bundel Rick van der Made

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu

Leden van Het Fotopaleis exposeren hun werk bij het Stedelijk Museum Breda onder de titel In de schaduw van het licht; School der Poëzie organiseert jaarlijks diverse activiteiten rond de VSB Poëzieprijs; van dichter Rick van der Made verscheen zijn nieuwe bundel Het jaar van de arend; Hein van Kemenade bespreekt Het jachtgeweer van de Japanse schrijver Yasushi Inoue.

Presentatie: Kees van Meel


Het Fotopaleis in het Stedelijk Museum

Stedelijk Museum Breda presenteert in samenwerking met Het Fotopaleis de tentoonstelling In de schaduw van het licht, een selectie met de beste foto’s uit het afgelopen jaar. Het Fotopaleis bestaat uit 15 professionele– en amateurfotografen. De leden willen met hun fotografie een persoonlijk verhaal vertellen. Iedere fotograaf gaat daarbij het avontuur met zichzelf aan.

De titel van de tentoonstelling In de schaduw van het licht verwijst zowel naar het licht als bron voor fotografie, als de verbondenheid binnen de groep. Het gezamenlijke doel is elkaar te stimuleren persoonlijke verhalen te vertellen door middel van licht. Een belangrijk onderdeel is het bespreken van elkaars uitgangspunten en werk. De meest uitdagende vraag: hoe laat je de toeschouwer geboeid raken door de foto?

 

Deelnemende fotografen: Femke Bakker, Carla Bertelsmann, Jaap Brandenburgh, Mia Brandenburgh-Schouten, Hans van Gils, Onno van Gils, Pascal de Groot, Lou Leen, Marcel Post, Piet Raats, Corine Roks, Rene Siemons, Fred Sonnega, Robbert  Stroy en Arjan Zoomers.

werk van Femke Bakker

In de schaduw van het licht is tot stand gekomen met Vincent Koreman, stadscurator van ISM, het participatieprogramma van Stedelijk Museum Breda.  Te zien t/m 22 april in NEXT,  de projectruimte van Stedelijk Museum Breda.   Website Het Fotopaleis   

School der poëzie

School der Poëzie organiseert jaarlijks diverse activiteiten rond de VSB Poëzieprijs. Op dinsdag 29 mei is dat een VERS Talkshow voor basisschoolleerlingen in De Nieuwe Veste in Breda, met dichter Jaap Robben als speciale gast. Voorafgaand aan de talkshow hebben de kinderen poëzieles gehad en schrijven gedichten.

Een aantal van hen gaan dan het eigen gedicht voordragen. Ook zijn er kinderen die Jaap Robben mogen interviewen. Een jury bepaalt welke kinderen de mooiste gedichten hebben geschreven. Zij winnen een bezoekje op school van Dieuwertje Blok (op de foto tijdens bezoek aan een school in Amsterdam-Noord).

In de studio Sarinah Garssen van School der poëzie met twee winnaars van de Talkshow in Breda van afgelopen jaar om te vertellen over hun deelname en de winnende gedichten.

Rick van der Made: Het jaar van de arend

 Het jaar van de arend is de derde dichtbundel van Rick van der Made (Breda, 1968). Adriaan van Dis zegt: ‘Mooi en raak’.

Het werk is een combinatie van verhalen en poëzie met oogverblindende foto’s van onder meer René Zuiderveld en Jan van Breda.
Eerder publiceerde Van der Made het veelgeprezen boek Cévek (2013) en de dichtbundels Wereldreiziger (2015) en Memoires van Huisman (2016).

Het jaar van de arend is een zeer persoonlijk boek waarin dichter Rick van der Made laat zien hoe niet alleen gedichten duiding kunnen krijgen door verhalen, maar ook hoe poëzie duiding kan geven aan het leven.

Boekbespreking: Het jachtgeweer van Yasushi Inoue

In Japan is Yasushi Inoue (1907-1991) een grootheid, maar bij ons is hij nog onbekend.
Uitgeverij Bananafish kiest als kennismaking voor Het jachtgeweer (1949).

Een op het oog eenvoudig werkje dat bestaat uit een raamvertelling
en drie brieven. Een dichter krijgt bericht van een hem onbekende man die zichzelf herkent in een gedicht van de dichter. De onbekende man st
uurt drie aan hem geschreven brieven, afkomstig van drie vrouwen. Via die brieven wordt over een jarenlange echtelijke ontrouw verteld.
omslag Yasushi Inoue; Het jachtgeweer

 

 

 

 

GrensGeluiden 8 april; de kunstenaar als galeriehouder en, ‘n klein jaar na de academie; wat nu?

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu


In mei begint GrensGeluiden weer aan een serie interviews met eindexamenkandidaten van AKV St. Joost. Maar hoe vergaat het de afgestudeerden van vorig jaar?  Yentl van der Voort, een van de geïnterviewde kandidaten,  studeerde af op Animatie en vertelt hoe ze sindsdien verder is gegaan; Johanna van Roode is niet alleen beeldend kunstenaar maar ook de drijvende kracht achter galerie Mikst Media in Woudrichem. De galerie toont per jaar vier tot zes exposities   van gastkunstenaars uit binnen- en buitenland; We Are Public is de organisatie achter een cultuurpas waarmee deelnemers voor vijftien euro per maand gratis of met korting naar tal van voorstellingen, exposities of lezingen kunnen. In Noord-Brabant zijn dat maandelijks meer dan honderdvijftig programma’s; Toneelgroep Oostpool brengt op 13 april Robin Hood in het Chassé theater, een anti- sprookje voor volwassenen. 

Presentatie: René Oomen


Mikst Media & Johanna van Roode

In Mikst Media in Woudrichem zijn per jaar vier tot zes exposities te zien  van gastkunstenaars uit binnen- en buitenland. Johanna van Roode is de galeriehoudster die de tentoonstellingen organiseert. Mikst Media is gespecialiseerd in het traject tussen lyrische- en geometrisch abstracte kunst.

Behalve galeriehoudster is Johanna van Roode zelf beeldend kunstenaar, gespecialiseerd in schilderen en het maken van installaties en objecten. Vanaf 1983, na haar studie aan  academie St. Joost te Breda, ontwikkelt haar werk zich tussen figuratie en abstractie. Vanaf die tijd heeft Johanna vele exposities op haar naam staan.

                                               Werk van Johanna van Roode

De krachten in de natuur, vertaald in lijn, kleur en vlak, beïnvloeden aanvankelijk het scheppingsproces.  Onder invloed  van een onderzoek naar de historie van Woudrichem duiken de laatste tijd stukjes van foto’s van archiefteksten en oude huizen in haar werk op. In wezen wijst dat op de intense belangstelling voor het (collectief) geheugen in relatie tot natuur en cultuur. Ook het werk van Johanna is met tussenpozen in de galerie vertegenwoordigd.  Website Mikst Media

We are public, cultuurpas

We Are Public is de organisatie achter een cultuurpas waarmee deelnemers voor vijftien euro per maand gratis of met korting naar tal van voorstellingen, exposities of lezingen kunnen. In Noord-Brabant zijn dat maandelijks meer dan honderdvijftig programma’s. Daaronder soms gevestigde namen, maar vooral nieuw talent.

“Youp kent iedereen al. Wij richten ons meer op het spannende onconventionele aanbod”, verklaart Teddy Tops, hoofdredacteur van We are public in Brabant.

Teddy Tops, We are Public. Foto Piet den Blanken

De aangesloten cultuuraanbieders variëren van de bekende theaters tot de kleine zalen in de grotere Brabantse steden. Ook in kleinere plaatsen is We Are Public aanwezig. Website

 

 

 

Lees ook het artikel op Brabant Cultureel

Robin Hood door Oostpool

In de nieuwe reeks What’s in a fairytale?! onderzoeken schrijver Joachim Robbrecht en regisseur Sarah Moeremans (foto onder) wat oeroude sprookjes en legendes ons nog te zeggen hebben.

In het eerste deel van de reeks nemen ze de rebelse revolutionair Robin Hood onder handen: wat is er 800 jaar later nog over van zijn heldhaftige verleden? Een anti-sprookje voor volwassenen. Op één avond verandert de positie van de ooit zo revolutionaire man-in-maillot volledig. Robin Hood blijkt, tegen zijn zin in, deel te zijn geworden van het systeem waar hij zich al die jaren tegen heeft verzet en belandt in een existentiële crisis.

De middeleeuwse volksheld leeft al 800 jaar met Lady Marian en de merrymen in Sherwood Forest. Alleen is er steeds minder animo voor de ‘Robinisten’. Wat begon als ludieke actiegroep in het bos is nu een slinkend clubje rebellen dat schouwburgen afstruint om zieltjes te winnen voor Robins verhaal over arm en rijk, (on)rechtvaardigheid en revolutie.  te zien: 13 april, Chassé theater. Website  Toneelgroep Oostpool

                                                                              

 

 

                                                

 

Yentl van der Voort , animator

 In mei begint GrensGeluiden weer aan een serie interviews met eindexamenkandidaten van AKV St. Joost. Maar hoe vergaat het de afgestudeerden van vorig jaar?  Yentl van der Voort, een van de geïnterviewde kandidaten,  studeerde af op Animatie en vertelt hoe ze sindsdien verder is gegaan.

Yentl van der Voort; ‘Begonnen op het SintLucas Eindhoven in 2010 en afgestudeerd in de richting audiovisuele vormgeving in 2013, heb ik ervaring en techniek opgedaan in film, fotografie en animatie. Mijn passie voor animatie heeft zich de afgelopen jaren steeds meer ontwikkeld, met name op het gebied van 3d computer animatie.’

Nu is Yentl onder andere bezig met een extra jaar om haar master te behalen. ‘Ik verwachte vooral meer animatie techniek en ondernemersvaardigheden te gaan leren tijdens de Master, maar het is zoveel meer gebleken. In eerste instantie dacht ik dat ik alle belangrijke ervaringen en elementen uit de animatie industrie wel kende, maar nu ik bezig ben met de master ben ik erachter gekomen dat er zo veel meer te leren is.’

Website

Beluister hier het interview uit 2017 dat Kitty Valk had met Yentl van der Voort in GrensGeluiden.


Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu

 

 

 

GrensGeluiden 1 april: Maakt de creatieve klasse de stad van nu compleet? , nieuw Indisch Museum, Hubert Leyendeckers en boekbespreking

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu


Investeren in uitgaansklimaat en popmuziek loont, maar een stad als Breda moet wel durven doorpakken.
Dat is althans de mening van Joep Coolen, docent Leisure aan de NHTV in Breda. Hij is te gast in de studio en met hem bespreken we zijn ideeën en opvattingen over de noodzaak voor een stabiel kunst- en cultuurklimaat in Breda;  Op 7 december 2017 opende het Indisch Museum haar deuren. Afgelopen 17 maart is het museum officieel geopend en is de naam ervan onthuld. Met Magda Wallenburg – voorzitter van de Stichting Arjati – praten we over dit bijzonder project en over de stichting die het Indisch erfgoed in Breda bewaakt; Het werk van Hubert Leyendeckers vormt de spil van de tentoonstelling True Beauty in het Stedelijk Museum Breda. Vandaag zenden we een gesprek met hem uit.

Presentatie: Jan Frijters


De creatieve klasse maakt de stad van nu compleet.

Wil Breda aantrekkelijk blijven voor bewoners, bezoekers en bedrijven, dan is blijvend investeren in popmuziek en een aantrekkelijk nachtleven een must. Geef organisatoren de ruimte, evenals talentontwikkeling.In combinatie met e met faciliteiten en innovatie geeft het de stad kansen. De recente discussie in Breda rond de openingstijden en de verbouwing van Mezz moet daarom in die context gezien worden.

Binnensteden  moeten een boost krijgen en de  hotspots voor vrijetijdsbesteding worden. Poppodia, theaters en musea vormden hierin belangrijke onderdelen. Dat is het pleidooi van Joep Coolen, docent Leisure aan de NHTV in Breda.
We zijn benieuwd naar de praktische uitvoering van zijn opvattingen. Wat is de relatie tussen de stedelijke economie en cultuur? Om creatieve mensen aan te trekken dienen steden onder meer te beschikken over een levendig cultuuraanbod. Voldoet Breda daaraan? In een studiogesprek stellen we deze en andere vragen aan de orde.

Indisch Museum in Breda

Sinds 2009 bestaat de Stichting Arjati in Breda. Ze heeft als doel aandacht te vragen voor het Indisch Cultureel Erfgoed.
Als meest actuele uiting daarvan werd in Breda Noord in een woonhuis het museum  SELAMANYA DI DALAM HATIKU ofwel VOOR ALTIJD EN EEUWIG IN ONS HART op 17 maart jl. geopend.

Met Magda Wallenburg – de voorzitter van Arjati – praten we in het museum over de stichting, haar doelstellingen. Over wat Indisch erfgoed eigenlijk is. Hoe dat bewaard kan worden en natuurlijk over het museum zelf.

True Beauty en Hubert Leyendeckers

In de uitzending van 4 maart hebben we stil gestaan bij de nieuwe tentoonstelling True Beauty in het Stedelijk Museum Breda. Toen kwam directeur Dingeman Kuilman uitgebreid aan het woord.

Het werk van Hubert Leyendeckers vormt de spil van die tentoonstelling. Vandaag zenden we een gesprek met hem uit. Daarin ontfutselen we hem zijn drijfveren die tot het In 1980  heeft hij een grote expositie  gehad in  het Bredase kunstencentrum De Beyerd.  Leyendekkers heeft in meer dan zestig jaar een een volstrekt uniek oeuvre opgebouwd. Natuur en wetenschap waren daarbij een rijke bron van inspiratie.maken van zijn schilderijen en installaties hebben geleid.

Hij werd geboren in 1935 in Weert. Uit het gesprek blijkt o.a. welke invloed zijn verblijf in die omgeving heeft gehad. Vanaf 1959 is zijn werk regelmatig te zien geweest.

In 1980  heeft hij een grote expositie  gehad in  het Bredase kunstencentrum De Beyerd.  Leyendekkers heeft in meer dan zestig jaar een een volstrekt uniek oeuvre opgebouwd. Natuur en wetenschap waren daarbij een rijke bron van inspiratie.

Boekbespreking

In de boekbespreking geeft Hein van Kemenade zijn mening over een nieuw gepubliceerde roman: “Het leven in tijden van vrede” door Francesco Pecorao .

Beluister de reportages over Keiko Sato en Louise Stratenus uit GrensGeluiden van 25 maart

Keiko Sato in Club Solo

De Japanse kunstenares Keiko Sato woont en werkt in Nederland. Van 25 maart tot en met 22 april exposeert Club Solo aan de Kloosterlaan 138 een aantal van haar installaties en collages.

Keiko Sato laat zich leiden door de aard, structuur n betekenis van de materialen en objecten die ze gebruikt. Yvonne Ton zocht haar op toen ze samen met Thomas Bakker van Club Solo bezig was met de opbouw van de tentoonstelling. Omdat Nederlands een lastige taal blijft voor Keiko Sato, komt Thomas wat meer aan bod in het gesprek. Hij vertelt dat een van de installaties al eens eerder gemaakt is door Keiko Sato, maar nu weer nieuwe elementen bevat. 

Beluister hier de reportage

Louise Stratenus, een schrijvende freule

De negentiende-eeuwse schrijfster Louise Stratenus woonde een deel van haar veelbewogen leven in Princenhage. Ze was heel productief, maar toch is ze in de vergetelheid geraakt.

Nannie van Berkum werd gegrepen door het werk en de persoon van Louise Stratenus en schreef een biografie over haar met als titel ‘Een schrijvende freule’. Ze vertelt waar haar  belangstelling voor deze schrijfster vandaan komt.

 

Beluister hier de reportage

 

 

Beide reportages van Yvonne Ton

 

 

 

 

 

 

 

 

GrensGeluiden 25 maart; Schrijvende freule Louise Stratenus, Japanse kunstenaar Keiko Sato en Rendez Vous Breda

De reportages over Keiko Sato en Louise Stratenus zijn ieder apart te beluisteren via soundcloud. Zie bericht elders op onze site

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu


Met haar biografie ‘Een schrijvende freule’ over Louise Stratenus wil Nannie van Berkum deze schrijfster uit de negentiende eeuw weer op de kaart zetten; Het werk van de Japanse kunstenaar Keiko Sato toont hoe materialen veranderen door de invloed van tijd. Bij Club Solo is haar werk vanaf zondag 25 maart te zien; Acht kunstinstellingen presenteren zich zondag 25 maart weer onder de noemer Rendez Vous;  Lisa van der Waal bespreekt de film ‘Radiance’ en hoofdredacteur Rinus van der Heijden van Brabant Cultureel gaat in op actuele artikelen op zijn website.


Presentatie: Yvonne Ton

Biografie Louise Stratenus

De negentiende-eeuwse schrijfster Louise Stratenus woonde een deel van haar veelbewogen leven in Princenhage. Breda is ook terug te vinden in haar werk, zoals in de roman ‘Lindendaal’, waarin het huidige Prinsenbeek figureert. Ze was heel productief, maar toch is ze in de vergetelheid geraakt.

Nannie van Berkum werd gegrepen door het werk en de persoon van Louise Stratenus en schreef een biografie over haar met als titel  ‘Een schrijvende freule’. Op 6 april houdt ze in het Princenhaags Museum een lezing over Louise Stratenus. Op zondag 8 april is in dit museum ook nog de speciale tentoonstelling over deze schrijfster uit Princenhage te zien. In GrensGeluiden geeft Nannie van Berkum alvast een inkijkje in het leven van Louise Stratenus.   Website

Keiko Sato bij Club Solo

De Japanse kunstenares Keiko Sato woont en werkt in Nederland. Vanaf zondagmiddag 25 maart exposeert kunstenaarsinitiatief Club Solo in haar expositieruimte aan de Kloosterlaan 138 een aantal van haar installaties en collages. Keiko Sato laat zich leiden door de aard, structuur en betekenis van de materialen en objecten die ze gebruikt.

In haar ruimtelijke installaties, vloerwerken en wandvullende collages laat ze de veranderingsprocessen zien die materialen onder invloed van de tijd doormaken. Ze legt daarbij de nadruk op organische processen, zoals de overgang van leven naar dood en van opbouw naar afbraak. De tentoonstelling is te zien tot en met 22 april. Zie ook: www.clubsolo.nl

 

 

 

 

Rechts:  Keiko Sato & Thomas Bakker

 

 

 

Rendez Vous presenteert beeldende kunst in de stad

Rendez Vous presenteert vier zondagen per jaar een breed programma voor kunstliefhebbers. Dat is ook op zondag 25 maart weer het geval. Acht beeldende kunstinstellingen in Breda openen hun deuren en organiseren nieuwe tentoonstellingen en speciale activiteiten.

Een van die deelnemers is Atlas, een voormalige Poolse visserskotter, die aangemeerd ligt in de Belcrumhaven. Initiatiefnemers Laura Schippers en Stijn de Geus bouwen het schip om tot mobiele kunstresidentie. Ondertussen zijn er geregeld culturele activiteiten. Op zondag geeft Bart Lodewijks bij Atlas een lezing over de tekeningen en schilderijen die hij maakt in het buitenland. Website

Filmbespreking ‘Radiance’

Lisa van der Waal bespreekt de nieuwe film ‘Radiance’ van de Japanse regisseur Naomi Kawase. Het is de opvolger van de succesvolle film ‘An’. Radiance vertelt het verhaal van Misako, schrijfster van audiobeschrijvingen voor slechtzienden. 

Op een filmvertoning met testpubliek ontmoet ze Masaya, een fotograaf die langzaam zijn gezichtsvermogen verliest. Zijn werk brengt herinneringen aan haar verleden naar boven. Samen leren ze de wereld om hen heen met andere ogen te zien.

Info & trailer

Brabant Cultureel

Hoofdredacteur Rinus van der Heijden van Brabant Cultureel licht weer een aantal recente artikelen toe. Zie ook de website van Brabant Cultureel.

 

 

GrensGeluiden 18 maart; saxofonist Frank van der Kooij, Marijke Hooghwinkel en Orkater

Deze uitzending is hier terug te beluisteren

Frank van der Kooij is saxofonist en maakt(e) deel uit van verschillende jazzformaties, waaronder The Hugh Hopper Band (ex Soft Machine).  Hij heeft een eigen saxofoonschool én organiseert het tweedaags festival Sound of Europe; ook beeldend kunstenaar Marijke Hooghwinkel is betrokken bij verschillende projecten waaronder het 1m2 podium; Orkater brengt 22 maart Orkater Woiski vs. Woiski in het Chassé theater, het schrijnende levensverhaal van vader en zoon Woiski, die ondanks hun moeizame onderlinge verhouding furore maakten en Nederland verrijkt hebben met hun aanstekelijke muziek; Hein van Kemenade bespreekt De Geschiedenis van Geweld, een boek van Edouard Louis.
       


Presentatie: René Oomen

Frank van der Kooij

Saxofonist Frank van der Kooij maakte deel uit van verschillende jazzformaties. In 1985 ontmoette hij de Engelse bassist Hugh Hopper (Soft Machine) waarmee hij jaren speelde in The Hugh Hopper Band. Frank componeerde ook klassieke stukken en staat aan de wieg van een nieuw festival voor hedendaagse muziek: Sound of Europe.  Het zijn  zomaar wat elementen die zeker in het gesprek zullen terugkomen.

Lees het artikel in Brabant Cultureel
En de website van Frank van der Kooij

Marijke Hooghwinkel en het 1m2 podium

Zelf omschrijft Marijke het als volgt: Onafhankelijk experimenteel en mobiel podium voor buitensporige] literatuur poëzie geluid kunst & performance gerelateerde projecten bij voorkeur in samenwerking met derden gerealiseerd vanuit een idee, plek, filosofie en/of ruimere
opvatting.

Dit jaar  heeft 1m2 Podium diverse samenwerkingen. Met onder meer Het Stedelijk Museum Breda [I.S.M. nu NEXT]; met diverse individuele kunstenaars, met boekhandel Libris Buitelaar.
Er zijn gesprekken over samenwerkingen buiten Breda, met dichters in Leeuwarden. In het SM Breda komen er steeds 3 dichters, een performer, een solo muzikant en een presentator voor het voetlicht.

Interessant is ook dat dit project een vaste fotograaf, Martijn Stadhouders, heeft die 1m2 Podium al een tijdje volgt. Over de vele samenwerkingen en het project ADULT komt Marijke vertellen, samen met Dorien Eggink van IDFX.  Afhankelijk van wat Marijke onderzoekt ontstaan er tekeningen, geluid- en videobeelden eventueel met fotografische middelen. Onlangs verscheen haar dichtbundel Er staat nog een stoel.  website 

Orkater: Woiski vs Woiski

Orkater vertelt in Woiski vs. Woiski het schrijnende levensverhaal van vader en zoon Woiski, die ondanks hun moeizame onderlinge verhouding furore maakten en Nederland verrijkt hebben met hun aanstekelijke muziek.Max Woiski sr. komt in de jaren dertig als een van de eerste Surinamers naar Amsterdam en opent daar een nachtclub in de Leidsestraat. Hij maakt naam met zijn eigen orkest, met zoon Max jr. als gitarist. Zo proberen ze te overleven in het witte Nederland.

 

Woiski v/s Woiski, Orkater en Bijlmer Parktheater,
regie: Geert Lageveen,
tekst: Bodil de la Parra, Geert Lageveen, Maarten van Hinte en Esther Duysker,
spel: Mike Libanon, Manoushka Zeegelaar Breeveld, Michiel Blankwaardt, Gery Mendes,
muziek: Gery Mendes, Vernon Chatlein, Sophie Anglionin,
muzikale leiding: Alvin Lewis,
choreografie: Dionne Verwey,
dramaturgie: Maarten van Hinte,
decor: Ruben Wijnstok,
kostuums: Arien de Vries,
lichtontwerp: Stephan Dijkman

 

Maar waar senior zich met charme en bluf weet aan te passen en daar gelukkig mee lijkt te zijn, komt junior in verzet. Op een avond, in nachtclub La Cubana, komt hun strijd in een beslissende battle tussen muziekstijlen en karakters tot een hoogtepunt. En zo wordt ‘Woiski vs. Woiski’ een verhaal over identiteit, immigratie en ontworteling, waarin kleur allesbepalend lijkt te zijn. Donderdag 22 maart in het Chassé theater. We spreken met regisseur Geert Lageveen.

Info & Trailer

Boekbespreking: De geschiedenis van Geweld van Edouard Louis

‘Ik ontmoette Reda tijdens kerstavond 2012, en ik ging met hem naar huis, rond vier uur in de ochtend. Hij vertelde mij over zijn jeugd

en over de reis van zijn vader van Algerije naar Frankrijk. Hij vertelde over het geweld dat een immigrant meemaakt, over ontheemd zijn, over racisme, en over wanhoop. Ik bracht de nacht door met Reda, en urenlang vertelde hij over zichzelf, terwijl hij naast mij lag in mijn bed in mijn kleine appartement. Rond zes uur ’s ochtends pakte hij een geweer en zei dat hij mij ging vermoorden. Dit boek vertelt het verhaal van die nacht en probeert het fenomeen geweld te doorgronden; evenals de geschiedenis, oorzaken en consequenties van geweld.’Edouard Louis

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu

GrensGeluiden 11 maart: reizend museum van Kathalijne Hes en nieuwe bundel dichter Hans Marijnissen

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu

De Bredase kunstenares Kathalijne Hes opent zondag 11 maart een Reizend Museum aan de Ginnekenmarkt in Breda; van dichter Hans Marijnissen verscheen de nieuwe bundel Honger, Dorst & Verlossing; Harmke Westerterp bespreekt de film  Phantom Thread van Paul Thomas Anderson; Fotogroep Breda exposeert nieuw werk in De Nieuwe Veste in Breda. 

Presentatie: Kees van Meel

Reizend museum van Kathalijne Hes

Op 11 maart opent kunstenares Kathalijne Hes een zogenaamd reizend museum aan de Raadhuisstraat 3 in Breda. Ze exposeert schilderijen.  Kathalijne is in 1970 geboren in Rotterdam en studeerde in 1998 af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Ze werkt al weer geruime tijd in Breda. Haar werk is doorlopend te zien t/m eind van deze maand.

Website

Nieuwe bundel Hans Marijnissen; Honger, Dorst & Verlossing

Hans Marijnissen (Breda, 1949) schrijft teksten vanaf najaar 1964 en publiceerde vanaf 1971 poëzie in bundels van Opwenteling (Eindhoven) en tijdschriften in Nederland en België. In de jaren zeventig was hij drummer/percussionist en schreef hij songteksten voor de folk-rock groep Matrix uit Breda.

Enkele korte verhalen verschenen bij Bruna, Utrecht. Hij organiseert poëziepodiums in onder andere Eindhoven.  Sinds 2017 is hij redacteur van Poëthement (Periodiek van de Poëzieclub Eindhoven). Eind december 2013 verscheen zijn debuutroman: Koorddansen op Klompen (Boekscout.nl, Soest), het eerste deel van de trilogie Resonanties. Eind augustus 2014 volgde het tweede deel: Van Wolven en Stolpen  en het derde, Uit het Zesde Huis in december 2015.

In februari verscheen zijn vierde bundel: Honger, Dorst &  Verlossing. Zijn gedichten zijn inmiddels ook in tientallen bloemlezingen terug te vinden.

Website

 

Filmbespreking: Phantom Thread van Paul Thomas Anderson

De gerenommeerde couturier Reynolds Woodcock en zijn zus vormen samen het middelpunt van de glamoureuze Britse modewereld in het naoorlogse Londen van de jaren vijftig. Zij kleden zowel de adel, de filmsterren, de dames van stand en vrouwen die pretenderen tot de high society te horen in de gedistingeerde stijl van ‘The House of Woodcock’.

Vrouwen komen en gaan in Woodcock’s leven en zij bieden deze verstokte vrijgezel zowel inspiratie als gezelschap. Maar dan ontmoet hij een jonge eigengereide vrouw genaamd Alma, die al snel een vaste plaats in zijn leven verovert als zowel zijn muze en minnares. Woodcock ervaart deze liefde echter als een nauwsluitend keurslijf, die het leven dat hij voor zichzelf zo zorgvuldig op maat gemaakt had overhoop gooit.

Info & trailer

Fotogroep Breda in De Nieuwe Veste

Fotogroep Breda exposeert t/m 6 april nieuw werk in De Nieuwe Veste in Breda (Muziekafdeling). De Fotogroep viert dit jaar haar  66e verjaardag en bestaat uit een dertigtal enthousiaste fotografen.

Website

 

Zondag 4 maart: Wethouder Miriam Haagh over laaggeletterdheid, Moederheil in een documentaire, True Beauty en Bredase kunstenaars in het Stedelijk.

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu

Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu

Ook al is Moederheil  in 1986 gesloten, toch kennen veel Bredanaars dit instituut. In 1915 werd het opgericht voor het heil van ongehuwde moeders. In de studio bespreken we met René Oomen zijn VPRO documentaire over Moederheil, die binnenkort wordt uitgezonden.
Eén op de negen Nederlanders is laaggeletterd. Een grote zorg in onze maatschappij, waarvoor dringend oplossingen gevonden moeten worden. Wethouder Miriam Haagh geeft haar visie op deze zaak.
We geven u – met ter plekke opgenomen gesprekken – een voorproefje van twee nieuwe tentoonstellingen in het Stedelijk Museum Breda “True Beauty” en “
Wij, de kunstenaars van Breda! (deel I)”.
Hein van Kemenade brengt in de boekbespreking een nieuw verschenen roman voor het voetlicht.

Presentatie: Jan Frijters

Historische radiodocumentaire Afstandskinderen van Moederheil

De radiodocumentaire ‘Gevallen in Moederheil’  voor Het spoor terug van de VPRO is gemaakt door de Bredase documentairemaker René Oomen.  De kinderen van ongehuwde moeders, geboren in Moederheil in de periode jaren ’50 tot ’80 van de vorige eeuw vormen het onderwerp.  Ongehuwde moeders stonden lange tijd onder aan de maatschappelijke ladder en onder druk van de katholieke moraal bleven ze dat ook lange tijd. Het was een regelrechte, onuitwisbare schande voor de samenleving, maar ook voor de familie van de ongelukkige.

Moederheil stuurde weliswaar aan op een huwelijk met de vader, maar dit bleek in de praktijk een lastige zaak. In een KRO Brandpuntreportage uit 1964 zegt de toenmalige directrice ‘dat men uitgaat van de plannen van de meisjes’, maar uit het verhaal van Eugenie Smits van Waesberghe (53), geboren in Moederheil in 1965, blijkt het tegendeel. Ze werd direct na haar geboorte bij haar moeder weggehaald, die vervolgens na een paar dagen ontredderd buiten de poort werd gezet.

Met maker René Oomen bespreken we het tot stand komen en de inhoud van de documentaire over dit uitgesproken Bredaas instituut.

True Beauty + Wij, de kunstenaars van Breda (deel1))

Het gezicht van de wetenschap verandert voortdurend. Nieuwe onderzoeksgebieden, ontdekkingen en technologieën leiden tot een stroom van nieuwe beelden. Soms lijken die op wat we kennen, maar vaker roepen ze verwondering op.

Wetenschappelijke beelden maken iets zichtbaar dat je met het blote oog niet kunt zien. In de 21ste eeuw kijken wetenschappers nog steeds door microscopen en telescopen, maar ze gebruiken vooral computers

en software. Ze verwerken informatie tot afbeeldingen van de ‘onzichtbare werkelijkheid’.
Wetenschap en beeldende kunst raken zo met elkaar verweven. Ook moderne wetenschappers creëren hun beelden, ze bepalen zelf de schoonheid en de uitdrukkingskracht. Sommigen geven hun werk een artistieke allure die eerder hoort bij een museum dan een laboratorium.
Zo spreken we met Hubert Leyendeckers. Zijn werk neemt een centrale plaats in.
Dingeman Kuilman vertelt dat het Stedelijk Museum Breda een verantwoordelijkheid heeft bij het mogelijk maken van tentoonstellingen voor Bredase kunstenaars, waarvan Leyendeckers een voorbeeld is.

Gelijktijdig met de expositie True Beauty opent in de projectruimte NEXT
Wij, de kunstenaars van Breda! (deel I). In deze groepstentoonstelling tonen beeldend kunstenaars uit Breda en omgeving een selectie van hun beste kunstwerken.
In nauwe samenwerking met initiator Jordy Koevoets wil Stedelijk Museum Breda de artistieke krachten van Bredase kunstenaars bundelen. Door samen een vuist te maken kunnen we de beeldende kunst in Breda beter zichtbaar maken en versterken.

Wethouder Miriam Haagh over leesbevordering en laaggeletterdheid.

Afgelopen woensdag was de Bredase eindronde van de Nationale Voorleeswedstrijd. Ik ontmoette daar Miriam Haagh, één van de juryleden. Waarom maakt ze daar tijd voor naast haar drukke werkzaamheden als wethouder Zorg, Onderwijs en Dienstverlening? Of vindt ze dat zoiets bij haar werk hoort?
De voorleeswedstrijd is één van de activiteiten om bij leerlingen van basis- en voortgezet onderwijs het lezen aan te moedigen … leesbevordering dus.

Is dat nodig?
Ongeveer 1 op de 9 Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar heeft moeite met lezen en schrijven. Zij zijn laaggeletterd. Van deze groep heeft 65% Nederlands als moedertaal. De Gemeente geeft geld aan projecten waarmee volwassenen beter leren lezen en schrijven. En aan projecten die voorkomen dat kinderen een taalachterstand oplopen. Want wie goed kan lezen en schrijven, kan makkelijker meedoen in de samenleving.
Miriam heeft een grote belangstelling en gedrevenheid voor dit onderwerp. Niet voor niets is ze sinds 2016 uitgeroepen tot Taalheld door haar inzet voor de laaggeletterde Bredanaars.
Hoe die inzet vorm krijgt, bespreken we in deze uitzending.

Boekbespreking

Hein van Kemenade brengt in de boekbespreking de nieuw verschenen roman “De avond is ongemak” van Marieke Lucas Rijneveld voor het voetlicht.

GrensGeluiden 25 februari; Martin Riebeek, The Essential en het verkiezingsjaar 1978

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu

Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu

Martin & Inge Riebeek werken gestaag aan hun doorlopend project The Essential waarin ze videoportretten maken van mensen all over the world en vragen naar hun essentie van het bestaan; fotografen Piet den Blanken en Johan van Gurp exposeren gezamenlijk hun werk uit het jaar 1978 onder de titel 1978, Breda in beeld – Breda kiest;  nieuwe artikelen in Brabant Cultureel worden toegelicht door hoofdredacteur Rinus van der Heijden; Lisa van der Waal bespreekt de film The shape of water en brengt nieuws van het Filmhuis Breda.

Presentatie: Yvonne Ton & René Oomen

The Essential

The Essential gaat over de essentie van het mens-zijn. Je leeft als mens niet solitair maar altijd met je medemensen; de mens is een sociaal wezen. Kunstenaarsduo Martin en Inge Riebeek hebben in hun kunstenaarspraktijk ‘ontmoeting’ altijd centraal gesteld. Dit thema is voor hen de drijfveer van waaruit ze werken. De afgelopen jaren hebben de kunstenaars over
heel de wereld videoportretten van ‘gewone’ mensen gemaakt.

foto: Marc Bolsius

Martin en Inge vragen mensen naar de essentie van hun leven. Hun verhalen – hun persoonlijke getuigenissen – worden in één take gefilmd en vervolgens gebundeld in The Essential. Het is een ode aan de verscheidenheid van het individu. Landsgrenzen doen er niet meer toe. De portretten spreken iedereen aan omdat ze gaan over onze naasten. Ze vergroten ons empathisch vermogen. The Essential toont zonder oordeel de gewone mens.

Voor het duo is het noodzakelijk om de essentie van het leven vast te leggen, zeker in deze samenleving met steeds grotere verschillen tussen arm en rijk.

website 

1978, Breda in beeld – Breda kiest

Op 21 maart 2018 vinden er in Breda gemeenteraadsverkiezingen plaats. De tentoonstelling 1978: Breda in beeld-Breda kiest laat zien hoe dat 40 jaar geleden in zijn werk ging. Piet den Blanken maakte er destijds een fraai beeldverslag van en exposeerde daar ook mee. Maar wat voor stad was Breda in die tijd? Fotograaf Johan van Gurp toont ons met een selectie van foto’s iets van de context in dat jaar.

De Bredase CDA-coryfee Hans van Dun (links) en premier Dries van Agt op verkiezingstournee in de Ginnkenstraat. Foto Piet den Blanken

De verkiezingen in Breda leidden uiteindelijk tot een college van B&W van PvdA (Rein Welschen en Luce Paulussen als eerste vrouwelijke wethouder van Breda), CDA (met Bertus Broeders, Hans van Dun en Ad de Raaff) en VVD (Ruud Sandberg) onder leiding van burgemeester Willem Merkx. Decennialang observeerden en fotografeerden de Bredase fotografen Piet den Blanken en Johan van Gurp hun omgeving.

Voor Johan van Gurp was dat eerst en vooral zijn directe omgeving: de stad Breda. Als vaste fotograaf van BN/De Stem bracht hij jarenlang de stad in beeld. Bijna 400.000 foto’s telt zijn archief.  Voor Piet den Blanken was niet alleen de stad, maar vooral ook ‘de wereld’ zijn domein. Sociaal onrecht is daarbij zijn grote inspiratiebron. Hij fotografeerde arme boeren in Nicaragua, migranten en vluchtelingen op weg naar Europa, prostituees in Latijns-Amerika.

Te zien t/m 22 maart; Stadskantoor Breda. Piet den Blanken is in de studio.

Filmbespreking en Brabant Cultureel

Hoofdredacteur Rinus van der Heijden van Brabant Cultureel licht weer een aantal recente artikelen toe.  Website 

Lisa van der Waal bespreekt de film The shape of water van Guillermo del Toro. De film speelt zich af tijdens de Koude Oorlog in Amerika rond 1962. In een verborgen en zwaarbeveiligd overheidslaboratorium waar ze werkzaam is, zit de eenzame Elisa gevangen in een leven van isolatie. Haar leven verandert voor altijd als zij en collega Zelda een geheim experiment ontdekken. Lisa brengt ook nieuws van Het Filmhuis Breda. Info & trailer.

 

 

GrensGeluiden 18 februari; theatermaker Hanna van Mourik Broekman en schrijfster Kathy Mathys

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu

Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu

Op zaterdag 24 februari 2018 is een try-out van de Stormkamer, De ontmoeting van theatermaakster Hanna van Mourik Broekman te zien in Podium Bloos. Met dit project verdiept ze zich in de wereld van ex-gedetineerden; van Kathy Mathys verscheen de roman Verdwaaltijd. Marcia, pas gescheiden, dwaalt door Brussel op zoek naar een nieuw territorium. Ze begint een relatie met een Amerikaanse schrijver die werkt aan een memoir over zijn verdwenen ex; Hein van Kemenade bespreekt HEIM, een roman van  Olga Majeau gebaseerd op een familieverhaal.

Presentatie: Kees van Meel

Stormkamer: de ontmoeting

Deze Stormkamer is onderdeel van het nieuwe project van Van Mourik Broekman: Men zag bijna alles. Met dit project verdiept ze zich in de wereld van ex-gedetineerden. Middels hun verhaal onderzoekt zij thema’s als vergevingsgezindheid, vergeldingsdrang en het vooroordelend denken van onze maatschappij. Ze stelt zich de vraag: kunnen we een een ex-gedetineerde onbevooroordeeld bekijken?

In een live geregistreerde chat nodigt Van Mourik Broekman ex-gedetineerde Dave uit. Een man die na een woest onstuimig leven in de gevangenis is beland en na een lang herstel nu een rustig leven heeft opgebouwd als vader. Het publiek wordt uitgenodigd om ‘de mens Dave’  te observeren, langzaam ontspinnen zich zijn verhalen, wordt het publiek uitgedaagd te oordelen en verschuift de grens tussen geobserveerde en observator.

Wil je meer lezen over het werk van Hanna of het project MEN ZAG BIJNA ALLES, waar deze performance een onderdeel van is. Kijk dan op  www.tgnomen.nl 

Roman Verdwaaltijd van Kathy Mathys

Marcia, pas gescheiden, dwaalt door Brussel op zoek naar een nieuw territorium. Ze begint een relatie met een Amerikaanse schrijver die werkt aan een memoir over zijn verdwenen ex. David laat weinig los over zijn verleden en Marcia wordt steeds nieuwsgieriger naar de vrouw. Emma, Marcia’s beste vriendin, keert terug naar haar geboortedorp, waar ze poseert voor een jonge kunstenaar. Ze heeft de plek niet meer bezocht sinds ze haar ouders en zus verloor en vraagt zich af wat er nog rest van haar oude leven. Verdwaaltijd is een roman die de lezer meevoert door Brusselse straten tot in de woestijnen en de redwoodwouden van Californië. Het is een verhaal over obsessie, over het verlangen om te verdwijnen en over hoe landschappen ons vormen. website schrijfster
                          

 

Boekbespreking: HEIM van Olga Majeau

In maart 2015 debuteerde Majeau met het boek ‘Een schitterend isolement’ bij uitgeverij Querido. Het boek, verhalende non-fictie, was het resultaat van 3,5 jaar research, een enorme zin om te schrijven, en de wil om het bijzondere verhaal van haar eigen voorouders op papier te zetten. Ze wilde de onrust over de vragen rond haar eigen identiteit beteugelen en begon met een zegelring en een paar brieven in de hand aan een zoektocht naar het leven en lot van haar Hongaarse overgrootvader.

In oktober 2016 verschijnt het daar onder de titel Brosamen für den blauen Vogel. In 2018 verschijnt ‘HEIM’, een roman gebaseerd op een familieverhaal. Ook in dit verhaal spelen schuld, schaamte en zwijgen een belangrijke rol. Olga Majeau (1969) werkt als docent op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Kunst & Economie. Daarnaast is ze docent aan de Schrijversacademie en de Querido Academie.

 

GrensGeluiden 4 februari: Maakt de creatieve klasse de stad van nu compleet? Ontrafelen van geheimen collectie Stedelijk Museum en WitteRook.nu

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu

Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu

Investeren in uitgaansklimaat en popmuziek loont, maar een stad als Breda moet wel durven doorpakken.
Dat is althans de mening van Joep Coolen, docent Leisure aan de NHTV in Breda. Hij is te gast in de studio en met hem bespreken we zijn ideeën en opvattingen over de noodzaak voor een stabiel kunst- en cultuurklimaat in Breda.
Het Stedelijk Museum Breda beschikt over collecties van vele duizenden voorwerpen. In de tentoonstelling “CollectieLab” wordt o.a. geprobeerd ontbrekende gegevens over de collectie met de hulp van bezoekers boven water te krijgen.

Presentatie: Jan Frijters

De creatieve klasse maakt de stad van nu compleet.

Wil Breda aantrekkelijk blijven voor bewoners, bezoekers en bedrijven, dan is blijvend investeren in popmuziek en een aantrekkelijk nachtleven een must. Geef organisatoren de ruimte, evenals talentontwikkeling. In combinatie met faciliteiten en innovatie geeft het de stad kansen. De recente discussie in Breda rond de openingstijden en de verbouwing van Mezz moet daarom in die context gezien worden.
Binnensteden moeten een boost krijgen en de hotspots voor vrijetijdsbesteding worden. Poppodia, theaters en musea vormden hierin belangrijke onderdelen.
Dat is het pleidooi van Joep Coolen, docent Leisure aan de NHTV in Breda.
We zijn benieuwd naar de praktische uitvoering van zijn opvattingen. Wat is de relatie tussen de stedelijke economie en cultuur? Om creatieve mensen aan te trekken dienen steden onder meer te beschikken over een levendig cultuuraanbod. Voldoet Breda daaraan?
In een studiogesprek stellen we deze en andere vragen aan de orde.

Joep Coolen

CollectieLab in het Stedelijk Museum Breda

Het Stedelijk Museum Breda beschikt over een landelijk erkende belangwekkende collectie. Opgeborgen in de depots wachten al die duizenden voorwerpen op het moment dat ze weer eens aan het publiek getoond worden of voor verder onderzoek te voorschijn worden gehaald.
Bij het publiek en deskundigen zijn deze schatten vrijwel onbekend.

t/m
Amanda Elshout – van de afdeling Collectie en Beheer – en Jeske Jacobs – projectleider – vertellen over het concept en inrichting van deze tentoonstelling.

 

 

 

 

 

 

Witte Rook

“Witte Rook stijgt op vanuit Breda en lokaliseert de kunst en cultuur die in stad en streek zichtbaar zijn. Flarden blijven hangen in de stad of waaieren uit naar onbekende streken.”, aldus de openingstekst van de site.In een gesprek met Esther van Rosmalen gaan we ontdekken waar het kunst(enaars) platform Witte Rook voor staat.

GrensGeluiden 28 januari; komt het nog goed tussen het Stedelijk Museum, de stad en de rest van de wereld?

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu

Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu

Breda heeft nu zijn Stedelijk Museum en MOTI en het Breda’s Museum gingen er in op. Jeroen Grosfeld, oud directeur van het Breda’s Museum, weet als geen ander hoe het is een museum van de grond af aan op te bouwen én het in de lucht te houden met beperkt budget; in het solo theaterstuk Niemand wacht op je kruipt José Kuijpers in de huid van drie vrouwen. Vrouwen die niet langer wachten, maar doen. Op zoek naar nieuwe (politieke) inspiratie. Het stuk wordt opgevoerd op de plaats waar het thuis hoort: de politieke arena;  Brabant Cultureel verschijnt sinds 2013 digitaal. Hoofdredacteur Rinus van der Heijden stipt enkele recente artikelen aan; Hein van Kemenade bespreekt de roman Hoe heette de hoedenmaker? van Loekie Zvonik.

Presentatie: René Oomen

Het nieuwe Stedelijk Museum Breda; vloek of een zegen?

Nu het nieuwe Stedelijk Museum Breda op volle toeren draait, wordt het tijd om de oud directeur van het Breda’s Museum, Jeroen Grosfeld, aan het woord te laten. Als geen ander weet hij hoe het is om een museum vanaf de basis op te bouwen en, zoals in zijn geval, hoe het is om het ook weer ten onder te zien gaan. Een groot deel van ‘zijn collectie’ is nu te zien in het nieuwe museum. Gaat het wat worden met het nieuwe museum of heeft Breda een kat in de zak gekocht? Dit is een van de thema’s van een gesprek met Jeroen Grosfeld, als studiogast rode draad door deze GrensGeluiden.

Website Stedelijk Museum 

Jeroen Grosfeld voor zijn oude werkplek; het Breda’s museum  (foto: Piet den Blanken)

 

         

foto’s Stedelijk Museum Breda; René Oomen

Niemand wacht op je; theater in de politieke arena

We leven in een tijd waarin we steeds meer zicht hebben op hoe het er in de wereld aan toegaat. In de media komen aan de lopende band nieuwsberichten en opinies voorbij over brandende kwesties. De een roept nog harder dan de ander en luisteren lijkt moeilijker dan ooit.

Over een ding zijn we het eens: verandering is nodig. Maar waar beginnen we? Hoe zet je jouw mening om in daden? En bij wie ligt de verantwoordelijkheid eigenlijk; bij de burger of bij de politiek? In Niemand wacht op je kruipt José Kuijpers in de huid van drie vrouwen. Vrouwen die niet langer wachten, maar doen. Op zoek naar nieuwe (politieke) inspiratie. En die ligt soms dichterbij dan je denkt. Het stuk is geschreven door Lot Vekemans en  wordt op maandag 29 en dinsdag 30 januari gespeeld in de raadzaal van het oude stadhuis in Breda. Een gesprek met de auteur van het stuk: Lot Vekemans. Website Matzer 

beeld uit voorstelling

                                                                      Lot Vekemans  (foto: Merlin Daleman)         

 

 

 

Brabant Cultureel

Brabant Cultureel, aanvankelijk begonnen als papieren tijdschrift is inmiddels een digitaal podium voor kunst & cultuur en voor iedereen toegankelijk. Het verschijnt sinds 2013 op www.brabantcultureel.nl/

Enkele malen per week vult de redactie de website aan met nieuw materiaal. Hoofdredacteur Rinus van der Heijden gaat in op een paar recente artikelen.

Boekbespreking: Hoe heette de hoedenmaker? van Loekie Zvonik

Didier en Hermine beleven aan de universiteit van Gent een kortstondige affaire. Twaalf jaar later zorgt het toeval ervoor dat zij voor een congres samen naar Wenen reizen. Op oud ijs vriest het licht: hun vroegere verliefdheid groeit uit tot een intense vriendschap, waarin Hermine tegen wil en dank de muze van Didier wordt. Didier is een klassieke romanticus, voor wie de zelfkant van het leven een grote aantrekkingskracht heeft. Maar ook zij kan hem niet redden. In deze adembenemend vertelde kroniek van een aangekondigde dood reconstrueert Hermine de laatste weken van zijn leven. In een serene, elegante en rustige stijl probeert zij zijn motieven te achterhalen en antwoord te vinden op de vraag in hoeverre je van iemand kunt houden en tegelijkertijd afstand kunt nemen.

 

 

GrensGeluiden van 21 januari; Rebecca Nelemans, regiomakelaar Mondriaan Fonds

Beluister deze uitzending terug via  radio gemist van BredaNu

Kunsthistorica Rebecca Nelemans is voor de regio zuid aangesteld als regiomakelaar voor het Mondriaan Fonds; Ira Hopkoper schreef en tekende het boek ‘Karel en de grote kunsthelden’ in opdracht van museum De Pont in Tilburg; Harmke Westerterp bespreekt weer een film uit het aanbod van Chassé cinema.

Presentatie: Kees van Meel

Rebecca Nelemans, regiomakelaar Mondriaanfonds

Kunsthistorica Rebecca Nelemans (50) is door het landelijke Mondriaan Fonds aangesteld als regiomakelaar voor de regio zuid. In totaal zijn er drie regiomakelaars. Er bestaat het idee dat subsidies, vaker dan in het zuiden, nogal eens terecht komen in de randstad. Omdat gevoel weg te nemen zijn er nu regiomakelaars aangesteld. Het werkterrein van Rebecca zijn de provincies Brabant, Zeeland en Limburg.

Rebecca: ‘Een jaar lang werk ik acht uur per week voor het Fonds. Ik denk dat wanneer de regionale vooroordelen richting te Mondriaan Fonds zijn weggenomen, er al veel is gewonnen. Wanneer kunstinitiatieven weten wat het Fonds verwacht, hoe een subsidie goed wordt aangevraagd. Zodat de kans dat er meer bijdragen in het zuiden terecht komen, is toegenomen.’

Websites; Rebecca Nelemans     Mondriaanfonds

 

 

 

Ira Hopkoper; Karel en de grote kunsthelden

Ira Hopkoper  heeft in opdracht van museum De Pont in Tilburg een boek geschreven en getekend over Karel die op zoek gaat naar de kunsthelden van vroeger in De Pont. Karel heeft een apparaatje van zijn opa gekregen waarmee hij van alles kan ontdekken.

Zo onderzoekt hij werken van o.a. Bill Viola, Marc Mulders en Ai Weiwei. Karel is vooral nieuwsgierig door welke beroemde voorgangers ze geïnspireerd zijn. Dus ook Mondriaan en Rembrandt komen voorbij.

Tot en met 18 februari is trouwens nog steeds de tentoonstelling WeerZien in De Pont te bekijken met een overzicht van 25 jaar De Pont. Het boek van Ira Hopkoper is daar ook te  koop.

Website De Pont

 

Filmbespreking

Harmke Westerterp bespreekt weer een film uit het aanbod van Chassé cinema.

 

GrensGeluiden 14 januari; debuut Gert-Jan van den Bemd en nieuw kunstcentrum in Princenhage

Vanwege een storing bij BredaNu radio gemist; beluister deze uitzending terug via Soundcloud. Klik HIER 

Hij won al de nodige schrijfwedstrijden in Nederland en België met zijn verhalen. Volgende maand verschijnt de eerste roman van Bredanaar Gert-Jan van den Bemd; Princenhage is een platform en ontmoetingsplek voor kunst en cultuur rijker. Het Gele Huis opende eerder deze maand zijn deuren; Anna’s Wijnhuisje exposeert werk van vier Georgische kunstenaars; Hein van Kemenade bespreekt weer een nieuw boek. Dit maal recenseert hij ‘Meteoor’ van schrijver Karel Čapek.

Presentatie: Yvonne Ton 

De verkeerde vriend

Over een paar weken verschijnt de roman ‘De verkeerde vriend’ bij uitgeverij Manteau. Het is de debuutroman van Gert-Jan den Bemd. Bredanaar Van den Bemd is beeldend kunstenaar, maar hij schrijft ook al geruime tijd. De afgelopen jaren won hij talloze schrijfwedstrijden met zijn verhalen en zijn poëzie, zoals de Aspe Award, een Vlaamse prijs voor het beste misdaadverhaal (2016), Heel Nederland Schrijft (2015) en een schrijfwedstrijd van literair tijdschrift Tirade (2014). Verder is Gert-Jan van den Bemd eindredacteur en artdirector van Monitor, magazine van het Erasmus MC in Rotterdam en redacteur van REALmag.

www.grandfoulard.com/

 foto: Thomas Switn Sweertvaegher

Gele Huis Princenhage

De wijk Princenhage heeft sinds het begin van dit jaar een eigen kunstcentrum: Het Gele Huis. De naam is geïnspireerd op het gele huis in Arles, waar Vincent van Gogh woonde. Het Gele Huis in Princenhage is een plek waar kunstenaars elkaar kunnen ontmoeten en samenwerken aan kunstprojecten. Ze organiseren ook tentoonstellingen en workshops. Tegelijkertijd kan iedereen er tijdens openingstijden binnenlopen voor informatie over cultuur en activiteiten in Princenhage. Kunstenaar Ada Krowinkel is een van de initiatiefnemers.

http://www.hetgelehuisinprincenhage.com/

 

    

Georgische kunst bij Anna’s Wijnhuisje

Anna’s Wijnhuisje in Breda laat een expositie zien met werk van vier kunstenaars uit Georgië: Zura Kalanda, Nugzar Kakhiani, Merab Gagiladze en Alexey Kvaratskheliya. Het adres is Reigerstraat 3 in Breda.  Een toelichting in GrensGeluiden.

https://annas-wijnhuisje.nl/

 

Boekrecensie: Meteoor

Een vliegtuigje stort neer en de enige overlevende wordt uit de wrakstukken gehaald en zwaar verbrand en in coma naar een ziekenhuis gebracht. Niemand weet wie hij is of waar hij vandaan komt. Drie mensen – een zuster, een medepatiënt met helderziende gaven en een schrijver – doen ieder een poging om de identiteit en het leven van geval X, zoals ze hem noemen, te reconstrueren. Dat is kort samengevat de inhoud van de roman ‘Meteoor’ van schrijver Karel Čapek, vertaald door Irma Pieper en uitgegeven door de Wereldbibliotheek. Recensent Hein van Kemenade vertelt er meer over in de uitzending.