GrensGeluiden 13 mei: Achtergronden bij het nieuwe theaterseizoen in Chassé; de Nassaudag en boekbespreking.

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur.
Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel).
Luister live via internet op BredaNu 
Uitzending gemist?
GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu

Op maandag 7 mei is in het Chassé Theater het programma voor het nieuwe seizoen 2018-2019 gepresenteerd. In GrensGeluiden onderzoeken we hoe zo’n seizoen tot stand komt en wordt vormgegeven. Onze gast theaterprogrammeur Fabian Pikula weet u daarover als geen ander te informeren.
In Breda de Nassaustad wordt op 2e Pinksterdag een “Nassaudag” gehouden. Met
de organisators van deze dag Isabelle Schol en An Dixhoorn praten we, behalve over de activiteiten, ook over het waarom van dit evenement.
Zogezegd over nut en noodzaak… over trots op de stad…
In de boekbespreking brengt Hein van Kemenade een nieuwe roman  van Johan Harstadt onder uw aandacht.

Presentatie: Jan Frijters


Seizoen 2018 – 2019 in het Chassé Theater

Al in oktober 2017 werden de eerste stappen gezet om het theaterseizoen ’18- ’19 samen te stellen. Het aanbod in categorieën als toneel, opera/klassiek muziek, dans en cabaret is erg groot. Hoe wordt daaruit een keuze gemaakt? Welke criteria gelden?

Na maanden van voorbereiden (overleg met impresariaten, bezoeken van voorstellingen en veel intuïtie) stelt programmeur Faibian Pikula samen met directeur Cees Langeveld het totale programma voor de drie zalen samen.

Voor het aanbod in het nieuwe seizoen en de inhoud daarvan kunt u zelf het programmaboek bestuderen.
Maar hoe dat allemaal tot stand is gekomen onthullen we tijdens ons gesprek. We gaan daarin vooral in op al het werk achter de schermen. Ook nieuwe zoektochten in theaterland, zoals “Hoe kunnen we jonge mensen in het theater binnenhalen?”, komen aan bod. Website

Nassaudag op 2e Pinksterdag

We praten samen met An Dixhoorn en Isabelle Schol van de organiserende Stichting Bliksum over de komende Nassaudag op maandag 21 mei. Zij organiseren dit evenement en we willen van hen graag meer horen over de inhoud ervan. Kun je na een aantal afleveringen nog verrassend uit de hoek komen?
Ook over de drijfveren om dit te organiseren willen we meer weten. In hoeverre zijn Bredanaars geïnteresseerd of richt men zich op de toeristen? Website

Boekbespreking

In de boekbespreking probeert Hein van Kemenade u ervan te overtuigen de nieuwe roman van de Noorse schrijver Johan Harstad te lezen. Misschien maakt de titel “Max, Mischa en het Tet-offensief” u al nieuwsgierig.
De vertaling is van Edith Koenders en Paula Stevens.

 

GrensGeluiden 6 mei; was Albert van de Poel goed of fout in de oorlog?

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist   

 


Geertrui van den Brink doet voor een boek onderzoek naar haar grootvader Albert van de Poel. Van de 6500 Nederlanders in kamp Neuengamme is hij de enige die vrijgelaten werd. Hoe kan dat? Was hij goed of fout?;  theatermaakster Hanna Buda brengt Pop van Miro Gavran en De kleine prins van Antoine De Saint-Exupéry in het kader van Magische Grenzen in Prinsenbeek; Harmke Westerterp bespreekt de film Ladybird van Greta Gerwig; Jan de Bruijn brengt live zijn muziek ten gehore.

Presentatie: Kees van Meel 


Was Albert van de Poel goed of fout?

Albert van de Poel is de grootvader van Geertrui van den Brink. Nu duikt ze in haar familiegeschiedenis. Albert is namelijk als enige van de 6500 Nederlanders die tijdens WO II gevangen zaten in kamp Neuengamme vrijgelaten. Iets dat zelden voorkwam. Hoe kan dat?

Albert van de Poel

Geertrui van den Brink over haar boek In 1943 retour uit KZ Neuengamme:  ‘Het verhaal beschrijft leven en werk van Albert van de Poel, en de gebeurtenissen die aanleiding waren tot zijn arrestatie, gevangenschap, vrijlating én de nasleep van dat alles. Het is een persoonlijke en diepgravende zoektocht naar zijn geschiedenis, en dus ook mijn familiegeschiedenis geworden, gebaseerd op gesprekken en grondig documentatieonderzoek. Ik wilde weten hoe het kon dat iemand uit een KZ ‘ontslagen’ werd.’

                                            Geertrui van den Brink

Albert van de Poel was hoofdredacteur van het Dagblad van Noord-Brabant en Zeeland van 1929-1941, de voorloper van Dagblad De Stem. Website

Hanna Buda met Pop & De kleine prins

Theatermaakster Hanna Buda brengt Pop van Miro Gavran en De Kleine Prins van Antoine De Saint-Exupéry in het kader van Magische Grenzen in Prinsenbeek.  “POP” van Miro Gavran is ontzettend populair in eigen land en daarbuiten. Gavran is  een Kroatische dramaschrijver die in Zagreb woont. Het stuk is reeds in vele landen en in vele talen gespeeld.

 

Ditmaal dus in Nederland! Vertaald naar het Nederlands door Sanja Kregar. Thema’s: man en vrouw,  realiteit of projectie? Lot of keuze? Wijsheid of koppigheid?

 

 

 

 

foto’s: Rimanta Tavo (Stella) en Bart Mathijssen (Marco) tijdens de repetities voor de voorstelling onder regie van Hanna Grosfeld-Buda.

 

 

 

Film: Ladybird van Greta Gerwig

Harmke Westerterp bespreekt deze film en geeft haar mening;  Lady Bird is het regiedebuut van niemand minder dan actrice Greta Gerwig die tevens het scenario heeft geschreven. De film legt zowel de humor als het

drama bloot in de turbulente relatie tussen een moeder en haar tienerdochter. Christine ‘Lady Bird’ McPherson (Oscargenomineerde Saoirse Ronan) zet zich af tegen haar eigenzinnige moeder (Laurie Metcalf), maar ze lijkt meer op haar dan ze denkt. Lady Birds moeder is een verpleegster die keihard werkt om te zorgen dat er brood op de plank komt nadat haar vader zijn baan is kwijt geraakt.

 

Lady Bird speelt zich af in het Californische Sacramento in 2002 tegen de achtergrond van een snel veranderend economisch klimaat. Info & Trailer

Muzikant Jan de Bruijn (foto) brengt live nieuw werk in de studio.

 

 

GrensGeluiden 29 april; Baarhuisje als schilderplek, kunstuitleen SBK verhuist en Electron vraagt waardering voor Gerrit de Morée

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu


Kunstenaars die als artists in residence worden uitgenodigd om tijdelijk een andere woon- of werkplaats te betrekken, krijgen zo de kans om inspiratie op te doen voor nieuw werk. Ada Krowinkel werkte de afgelopen week op begraafplaats Haagveld. De Bredase beeldend kunstenaar Gerrit de Morée is een beetje in de vergetelheid geraakt. Electron wil daar verandering in brengen. Kunstuitleen en galerie SBK heeft een nieuw onderkomen gevonden in de Belcrum. Hein van Kemenade bespreekt de roman ‘Tijl’ van de Duitse schrijver Daniël Kehlmann.

Presentatie: Yvonne Ton


Artist in residence rondom grafstenen

Voor kunstenaars kan het een bijzondere ervaring zijn: een tijdje werken op een heel andere plek dan vanuit je eigen atelier. De afgelopen week vond Ada Krowinkel onderdak in het baarhuisje van begraafplaats Haagveld in Princenhage. De begraafplaats ligt naast de wat bekendere begraafplaats Zuylen. Na Ada verruilen nog vijf andere kunstenaars de komende weken hun eigen atelier voor het baarhuisje.

Het gaat om Geertrui van den Brink, Maud van Nie, Ben Verschuren, Lidy Meier en Peter Bouwmans. Het initiatief hangt samen met de tentoonstelling ‘De boom van Mondriaan in de tuin van oom Cent’ die nog tot en met 27 mei te zien is de expositieruimte van het Princenhaags Museum.

 

                                   Ada Krowinkel

Crowdfunding voor restauratie wandschildering

Electron start een campagne om geld in te zamelen voor de restauratie van een monumentale wandschildering van Gerrit de Morée in  het voormalige fabrieksgebouw in de Belcrum, waar nu een groot aantal kunstenaars atelier houdt.De schildering van de Bredase beeldend kunstenaar is beschadigd geraakt doordat het jarenlang afgedekt is geweest met behang en latex. Tegelijkertijd wil Electron die campagne benutten om het werk van De Morée, tevens een van de oprichter van kunstacademie Sint Joost, weer de bekendheid te geven die het volgens directeur Lisette Spee verdient.

De restauratie sluit aan bij de vernieuwing van het hele complex, dat op 18 mei weer open gaat voor publiek.

 

 

SBK verhuisd naar de Belcrum

Kunstuitleen en galerie SBK is verhuisd naar een nieuwe locatie. De organisatie verliet de oude locatie in het centrum en is nu gevestigd middenin de Belcrum, aan de Industriekade 15. In die wijk verwacht de kunstuitleen nog nauwer samen te kunnen werken met andere kunstinstellingen en met kunstenaars. De afgelopen weken was SBK even dicht vanwege de verhuizing. Vanaf 2 mei is de kunstuitleen weer open voor publiek. GrensGeluiden nam alvast een kijkje en liet zich rondleiden door vestigingscoördinator Ruth de Vos.

Boekbespreking: ‘Tijl’ van Daniël Kehlmann

Hein van Kemenade bespreekt de roman ‘Tijl’ van de Duitse auteur Daniël Kehlmann. Hoofdpersoon in het boek is Tijl Uilenspiegel, de nar en schelm die bekend is uit allerlei volksverhalen. Kehlmann verplaatst hem in zijn roman van de veertiende naar de zeventiende eeuw, tegen het decor van het door godsdienstoorlogen geteisterde Europa.

 

GrensGeluiden 20 mei: Nathalie Pagie met nieuwe thriller en serie eindexamengesprekken St. Joost

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist   


Met Mexico als spannend speelveld levert thrillerschrijfster Nathalie Pagie met Rio Grande  opnieuw een pageturner af die je gerust in je vakantiekoffer kunt meenemen; GrensGeluiden start weer, evenals vorig jaar, een serie eindexamengesprekken met kandidaten van AKV St. Joost. Kehrana van Sloten, studente Animatie bijt het spits af; of het een goed idee is om met je hond naar de film te gaan valt nog te bezien. Maar is Isle of Dogs van Wes Anderson zonder hond ook interessant? We horen het van Lisa van der Waal; Emmanuel Naaijkens licht een paar recente artikelen toe die zijn verschenen op Brabantcultureel.nl 

Presentatie: René Oomen

 


Nathalie Pagie; Rio Grande

Als blijkt dat haar voormalige collega Diego Martinez, vermist wordt, twijfelt journaliste Tara Linders geen seconde. Ze moet naar Mexico, waar hij voor het laatst gezien is. Diego verbrak zijn relatie en verliet huis en haard om in Mexico, het thuisland van zijn vader, uit te zoeken wat hij nu echt wil: vrijheid en avontuur of een gesetteld gezinsleven? De eigenzinnige Tara mist haar partner in crime en grijpt zijn vermissing met beide handen aan om hem achterna te reizen.  Website

 

Nathalie Pagie (1974) debuteerde in 2013 met de thriller De Toneelclub. In de jaren daarna was er steeds een nieuw spannend boek zoals daar zijn: De Campus, Paradijsvogels en Casa Familia (winnaar Thrillzone Award). En nu dus Rio Grande. Het verhaal is spannend en mooi opgebouwd met verschillende verhaallijnen die je als lezer bij de les houden. Vlot geschreven. Met criminele motorbendes in het achterhoofd is er zelfs ook nog een actuele link, alhoewel hetgeen wat er in ons land afspeelt nog in schril contrast staat met de ongekende hardheid van het beschreven explosieve geweld in Mexico. Het boek kan vlot mee in de vakantiekoffer.  (foto: Jan Volwerk)  

Serie Eindexamengesprekken: Kehrana van Sloten

Studente Animatie bij St. Joost, Kehrana van Sloten. is de eerste uit de reeks die in GrensGeluiden aanschuift om te vertellen over haar eindexamenproject bij de academie. Vanaf 20 mei tot in het weekend van de eindexamenexpo hebben we elke week een student(e) aan tafel, steeds van een andere afstudeerrichting.

Kehrana werkt hard aan haar project. Op haar website schrijft ze het volgende: ‘Om te laten zien dat een verzorgingshuis meer is dan alleen bingo avonden en bridge clubjes ben ik een aantal maanden kind aan huis in Park Zuiderhout. Dit is een nog lopend project waarbij ik in samenwerking met Soundtreks (soundtreks.nl), Irene Jelier (irenejelier.nl) en de bewoners van Park Zuiderhout zoek naar verhalen. Irene en ik zorgen voor beeld en de mannen van Soundtreks voor geluid. In Juni komt dit samen in een audio tour door het verzorgingshuis. In augustus doen we ook het  Stedelijk Museum in Breda aan.’ Website

Filmbespreking; Isle of Dogs van Wes Anderson

Nu we toch met Animatie bezig zijn: Isle of dogs vertelt het verhaal van Atari Kobayashi, een 12-jarig pleegkind van de corrupte burgemeester Kobayashi. Na het uitroepen van de noodtoestand worden alle huisdieren van Megasaki City verbannen naar een grote afvalstortplaats genaamd Trash Island. Atari steekt alleen, in een Junior-Turbo Prop vliegtuigje de rivier over op zoek naar zijn waakhond Spots. Eenmaal aangekomen op Trash Island begint hij samen met een groep nieuwgevonden bastaard-vrienden aan een epische reis die het lot en de toekomst van hele provincie zal bepalen. Info & Trailer

Lisa van der Waal bespreekt de film en brengt ook nog nieuws over een Portugese Filmavond (25 mei) bij Filmhuis Breda. 

Emmanuel Naaijkens van Brabantcultureel.nl licht een aantal recent verschenen artikelen toe.

 

 

 

 

 

 

GrensGeluiden 22 april; Marian Verdonk in de rechtbank en Rineke Dijkstra in De Pont

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu


Marian Verdonk laat als laatste exposant in de oude rechtbank van Breda een groot overzicht zien van haar werk. Wandkleden, keramiek en enkele schilderijen; fotografe Rineke Dijkstra verwierf in de jaren negentig internationale bekendheid met haar Strandportretten. Met deze ontroerende reeks foto’s vestigde zij haar reputatie als maker van portretten. De Pont in Tilburg toont een overzicht; de E. du Perronprijs 2017 is toegekend aan de Vlaamse schrijfster Margot Vanderstraeten voor haar boek Mazzel Tov. GrensGeluiden laat een deel horen uit het interview van afgelopen december met de schrijfster;  Lisa van der Waal bespreekt de film Foxtrot van Samuel Maoz en Rinus van der Heijden licht enkele recente artikelen toe die zijn verschenen op Brabant Cultureel. 

Presentatie: René Oomen


Marian Verdonk in de rechtbank

Het is niet de meest uitnodigende plek voor een expositie, de oude rechtbank in Breda. Maar wie er een controle van de jas-inhoud en een detectiepoortje voor over heeft, treft een mooi overzicht van het werk van Marian Verdonk. Veelal mooi uitgelichte wandkleden, aangevuld met keramiek en een enkel schilderij. Voor de reportage kozen we toch liever voor haar atelier aan de Bredase van Schootenstraat.

Meer dan vijftig werken laat Marian (foto onder) zien. Het is tevens de laatste kans het gerechtsgebouw van binnen te zien. Hierna verhuist de rechtbank naar een nieuw gebouw (zonder expo’s) en wordt het oude gesloten. Marian Verdonk is dus de laatste exposant op deze plek.

Marian Verdonk is opgeleid tot docent Beeldende Vorming 1e graads, cum laude afgestudeerd aan de Fontys Hogeschool te Tilburg. Hieraan voorafgaand heeft Marian middels scholing en ervaring een brede kennis en kunde binnen kunst, theater en vormgeving opgebouwd.

Marian is ‘dicht op de huid’ begonnen. Op de school voor modevormgeving in Eindhoven is de artistieke en  technische basis gelegd. In plaats van met een collectie af te studeren, heeft Marian zich gespecialiseerd in theatervormgeving. Haar afstudeerproject ‘Dyonisia’ omvatte zowel de kostuums als de gehele scenografie van deze theatercollage.

 

foto’s: René Oomen

Na ervaring te hebben opgedaan bij het de Rotterdamse dansgroep (nu Danceworks Rotterdam) , het IFD (nu Internationaal Danstheater), de Hoofdstadoperette en kindertheater Kwiebus, heeft zij zich verbonden aan de Rotterdamse Dansacademie (nu CoDarts).
Binnen deze Hogeschool heeft zij voor een groot aantal internationale choreografen kostuums ontworpen en vervaardigd. Marian Verdonk is eigenaar van Punch! Workshops. Deze bijzondere techniek van machinaal vilten heeft nieuwe deuren voor haar geopend. Website Marian Verdonk.

 

De tentoonstelling is tijdens werkdagen te zien t/m 30 mei. Gerechtsgebouw, Sluissingel 20 Breda

Rineke Dijkstra in De Pont

Rineke Dijkstra (Sittard 1959) verwierf in de jaren negentig internationale bekendheid met haar Strandportretten. 

Met deze ontroerende reeks foto’s vestigde zij haar reputatie als maker van portretten die de identiteit, kwetsbaarheid en waardigheid van de geportretteerden op onnavolgbare wijze in beeld brengen. Vorig jaar werd zij onderscheiden met de prestigieuze Hasselblad Award.

 

Dijkstra werkt het liefst in series waardoor verschillen en overeenkomsten tussen de geportretteerden en hun culturele achtergrond subtiel aan het licht treden. Zij maakt haar portretten met een technische camera op statief, een tijdrovend proces dat haar werkwijze bepaalt. Zij schept de voorwaarden en speelt met het licht dat natuurlijk lijkt maar toch net anders is. Het thema transformatie zit in verschillende series. Jongeren op de grens van volwassenheid op zoek naar hun identiteit. Website De Pont

                                          Rineke Dijkstra

Rineke Dijkstra is erg spaarzaam met interviews, dus ook GrensGeluiden is dat helaas niet gelukt. Hedwig Zeedijk van De Pont is echter ook zeer goed op de hoogte. Lees ook het artikel op Brabant Cultureel

E. du Perronprijs 2017 voor Margot Vanderstraeten

De E. du Perronprijs 2017 is toegekend aan de Vlaamse schrijfster Margot Vanderstraeten (1967) voor haar boek Mazzel Tov.  

De jury eert Margot Vanderstraeten omdat zij een fascinerend boek schreef waarin ze een inkijkje geeft in de besloten gemeenschap van een orthodox-joods gezin in Antwerpen. We laten een klein deel horen uit het interview met de schrijfster in WinterGrensGeluiden van 17 december vorig jaar. Mazzel tov  toont hoe je, ondanks grote verschillen, van elkaar kunt leren en met elkaar kunt leven. Het boek verscheen in april 2017 bij Atlas Contact en er werden tot nu toe meer dan 40.000 exemplaren van verkocht.

Filmbespreking en Brabant Cultureel

Lisa van der Waal bespreekt Foxtrot van Samuel Maoz: Michael en Dafna zijn uit het veld geslagen wanneer ze te horen krijgen dat hun zoon Jonathan is overleden tijdens zijn dienstplicht als wachter bij een verlaten grenspost. De feiten blijken echter een stuk complexer. In drie stilistisch uiteenlopende delen vertelt regisseur Samuel Maoz het verhaal vanuit het perspectief van vader, zoon en moeder. Alle drie dansen ze de foxtrot met het noodlot. Een dans met vele variaties, maar waar je ook heen gaat, je eindigt altijd op het punt waar je ooit begon. Info & Trailer

Interview met regisseur

Rinus van der Heijden, hoofdredacteur van Brabant Cultureel, licht enkele artikelen toe die recent zijn verschenen op de website.  van Brabant Cultureel.

 

  

 

 

 

 

GrensGeluiden 15 april; expo Het Fotopaleis, School der Poëzie en nieuwe bundel Rick van der Made

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu

Leden van Het Fotopaleis exposeren hun werk bij het Stedelijk Museum Breda onder de titel In de schaduw van het licht; School der Poëzie organiseert jaarlijks diverse activiteiten rond de VSB Poëzieprijs; van dichter Rick van der Made verscheen zijn nieuwe bundel Het jaar van de arend; Hein van Kemenade bespreekt Het jachtgeweer van de Japanse schrijver Yasushi Inoue.

Presentatie: Kees van Meel


Het Fotopaleis in het Stedelijk Museum

Stedelijk Museum Breda presenteert in samenwerking met Het Fotopaleis de tentoonstelling In de schaduw van het licht, een selectie met de beste foto’s uit het afgelopen jaar. Het Fotopaleis bestaat uit 15 professionele– en amateurfotografen. De leden willen met hun fotografie een persoonlijk verhaal vertellen. Iedere fotograaf gaat daarbij het avontuur met zichzelf aan.

De titel van de tentoonstelling In de schaduw van het licht verwijst zowel naar het licht als bron voor fotografie, als de verbondenheid binnen de groep. Het gezamenlijke doel is elkaar te stimuleren persoonlijke verhalen te vertellen door middel van licht. Een belangrijk onderdeel is het bespreken van elkaars uitgangspunten en werk. De meest uitdagende vraag: hoe laat je de toeschouwer geboeid raken door de foto?

 

Deelnemende fotografen: Femke Bakker, Carla Bertelsmann, Jaap Brandenburgh, Mia Brandenburgh-Schouten, Hans van Gils, Onno van Gils, Pascal de Groot, Lou Leen, Marcel Post, Piet Raats, Corine Roks, Rene Siemons, Fred Sonnega, Robbert  Stroy en Arjan Zoomers.

werk van Femke Bakker

In de schaduw van het licht is tot stand gekomen met Vincent Koreman, stadscurator van ISM, het participatieprogramma van Stedelijk Museum Breda.  Te zien t/m 22 april in NEXT,  de projectruimte van Stedelijk Museum Breda.   Website Het Fotopaleis   

School der poëzie

School der Poëzie organiseert jaarlijks diverse activiteiten rond de VSB Poëzieprijs. Op dinsdag 29 mei is dat een VERS Talkshow voor basisschoolleerlingen in De Nieuwe Veste in Breda, met dichter Jaap Robben als speciale gast. Voorafgaand aan de talkshow hebben de kinderen poëzieles gehad en schrijven gedichten.

Een aantal van hen gaan dan het eigen gedicht voordragen. Ook zijn er kinderen die Jaap Robben mogen interviewen. Een jury bepaalt welke kinderen de mooiste gedichten hebben geschreven. Zij winnen een bezoekje op school van Dieuwertje Blok (op de foto tijdens bezoek aan een school in Amsterdam-Noord).

In de studio Sarinah Garssen van School der poëzie met twee winnaars van de Talkshow in Breda van afgelopen jaar om te vertellen over hun deelname en de winnende gedichten.

Rick van der Made: Het jaar van de arend

 Het jaar van de arend is de derde dichtbundel van Rick van der Made (Breda, 1968). Adriaan van Dis zegt: ‘Mooi en raak’.

Het werk is een combinatie van verhalen en poëzie met oogverblindende foto’s van onder meer René Zuiderveld en Jan van Breda.
Eerder publiceerde Van der Made het veelgeprezen boek Cévek (2013) en de dichtbundels Wereldreiziger (2015) en Memoires van Huisman (2016).

Het jaar van de arend is een zeer persoonlijk boek waarin dichter Rick van der Made laat zien hoe niet alleen gedichten duiding kunnen krijgen door verhalen, maar ook hoe poëzie duiding kan geven aan het leven.

Boekbespreking: Het jachtgeweer van Yasushi Inoue

In Japan is Yasushi Inoue (1907-1991) een grootheid, maar bij ons is hij nog onbekend.
Uitgeverij Bananafish kiest als kennismaking voor Het jachtgeweer (1949).

Een op het oog eenvoudig werkje dat bestaat uit een raamvertelling
en drie brieven. Een dichter krijgt bericht van een hem onbekende man die zichzelf herkent in een gedicht van de dichter. De onbekende man st
uurt drie aan hem geschreven brieven, afkomstig van drie vrouwen. Via die brieven wordt over een jarenlange echtelijke ontrouw verteld.
omslag Yasushi Inoue; Het jachtgeweer

 

 

 

 

GrensGeluiden 8 april; de kunstenaar als galeriehouder en, ‘n klein jaar na de academie; wat nu?

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu


In mei begint GrensGeluiden weer aan een serie interviews met eindexamenkandidaten van AKV St. Joost. Maar hoe vergaat het de afgestudeerden van vorig jaar?  Yentl van der Voort, een van de geïnterviewde kandidaten,  studeerde af op Animatie en vertelt hoe ze sindsdien verder is gegaan; Johanna van Roode is niet alleen beeldend kunstenaar maar ook de drijvende kracht achter galerie Mikst Media in Woudrichem. De galerie toont per jaar vier tot zes exposities   van gastkunstenaars uit binnen- en buitenland; We Are Public is de organisatie achter een cultuurpas waarmee deelnemers voor vijftien euro per maand gratis of met korting naar tal van voorstellingen, exposities of lezingen kunnen. In Noord-Brabant zijn dat maandelijks meer dan honderdvijftig programma’s; Toneelgroep Oostpool brengt op 13 april Robin Hood in het Chassé theater, een anti- sprookje voor volwassenen. 

Presentatie: René Oomen


Mikst Media & Johanna van Roode

In Mikst Media in Woudrichem zijn per jaar vier tot zes exposities te zien  van gastkunstenaars uit binnen- en buitenland. Johanna van Roode is de galeriehoudster die de tentoonstellingen organiseert. Mikst Media is gespecialiseerd in het traject tussen lyrische- en geometrisch abstracte kunst.

Behalve galeriehoudster is Johanna van Roode zelf beeldend kunstenaar, gespecialiseerd in schilderen en het maken van installaties en objecten. Vanaf 1983, na haar studie aan  academie St. Joost te Breda, ontwikkelt haar werk zich tussen figuratie en abstractie. Vanaf die tijd heeft Johanna vele exposities op haar naam staan.

                                               Werk van Johanna van Roode

De krachten in de natuur, vertaald in lijn, kleur en vlak, beïnvloeden aanvankelijk het scheppingsproces.  Onder invloed  van een onderzoek naar de historie van Woudrichem duiken de laatste tijd stukjes van foto’s van archiefteksten en oude huizen in haar werk op. In wezen wijst dat op de intense belangstelling voor het (collectief) geheugen in relatie tot natuur en cultuur. Ook het werk van Johanna is met tussenpozen in de galerie vertegenwoordigd.  Website Mikst Media

We are public, cultuurpas

We Are Public is de organisatie achter een cultuurpas waarmee deelnemers voor vijftien euro per maand gratis of met korting naar tal van voorstellingen, exposities of lezingen kunnen. In Noord-Brabant zijn dat maandelijks meer dan honderdvijftig programma’s. Daaronder soms gevestigde namen, maar vooral nieuw talent.

“Youp kent iedereen al. Wij richten ons meer op het spannende onconventionele aanbod”, verklaart Teddy Tops, hoofdredacteur van We are public in Brabant.

Teddy Tops, We are Public. Foto Piet den Blanken

De aangesloten cultuuraanbieders variëren van de bekende theaters tot de kleine zalen in de grotere Brabantse steden. Ook in kleinere plaatsen is We Are Public aanwezig. Website

 

 

 

Lees ook het artikel op Brabant Cultureel

Robin Hood door Oostpool

In de nieuwe reeks What’s in a fairytale?! onderzoeken schrijver Joachim Robbrecht en regisseur Sarah Moeremans (foto onder) wat oeroude sprookjes en legendes ons nog te zeggen hebben.

In het eerste deel van de reeks nemen ze de rebelse revolutionair Robin Hood onder handen: wat is er 800 jaar later nog over van zijn heldhaftige verleden? Een anti-sprookje voor volwassenen. Op één avond verandert de positie van de ooit zo revolutionaire man-in-maillot volledig. Robin Hood blijkt, tegen zijn zin in, deel te zijn geworden van het systeem waar hij zich al die jaren tegen heeft verzet en belandt in een existentiële crisis.

De middeleeuwse volksheld leeft al 800 jaar met Lady Marian en de merrymen in Sherwood Forest. Alleen is er steeds minder animo voor de ‘Robinisten’. Wat begon als ludieke actiegroep in het bos is nu een slinkend clubje rebellen dat schouwburgen afstruint om zieltjes te winnen voor Robins verhaal over arm en rijk, (on)rechtvaardigheid en revolutie.  te zien: 13 april, Chassé theater. Website  Toneelgroep Oostpool

                                                                              

 

 

                                                

 

Yentl van der Voort , animator

 In mei begint GrensGeluiden weer aan een serie interviews met eindexamenkandidaten van AKV St. Joost. Maar hoe vergaat het de afgestudeerden van vorig jaar?  Yentl van der Voort, een van de geïnterviewde kandidaten,  studeerde af op Animatie en vertelt hoe ze sindsdien verder is gegaan.

Yentl van der Voort; ‘Begonnen op het SintLucas Eindhoven in 2010 en afgestudeerd in de richting audiovisuele vormgeving in 2013, heb ik ervaring en techniek opgedaan in film, fotografie en animatie. Mijn passie voor animatie heeft zich de afgelopen jaren steeds meer ontwikkeld, met name op het gebied van 3d computer animatie.’

Nu is Yentl onder andere bezig met een extra jaar om haar master te behalen. ‘Ik verwachte vooral meer animatie techniek en ondernemersvaardigheden te gaan leren tijdens de Master, maar het is zoveel meer gebleken. In eerste instantie dacht ik dat ik alle belangrijke ervaringen en elementen uit de animatie industrie wel kende, maar nu ik bezig ben met de master ben ik erachter gekomen dat er zo veel meer te leren is.’

Website

Beluister hier het interview uit 2017 dat Kitty Valk had met Yentl van der Voort in GrensGeluiden.


Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu

 

 

 

GrensGeluiden 1 april: Maakt de creatieve klasse de stad van nu compleet? , nieuw Indisch Museum, Hubert Leyendeckers en boekbespreking

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu


Investeren in uitgaansklimaat en popmuziek loont, maar een stad als Breda moet wel durven doorpakken.
Dat is althans de mening van Joep Coolen, docent Leisure aan de NHTV in Breda. Hij is te gast in de studio en met hem bespreken we zijn ideeën en opvattingen over de noodzaak voor een stabiel kunst- en cultuurklimaat in Breda;  Op 7 december 2017 opende het Indisch Museum haar deuren. Afgelopen 17 maart is het museum officieel geopend en is de naam ervan onthuld. Met Magda Wallenburg – voorzitter van de Stichting Arjati – praten we over dit bijzonder project en over de stichting die het Indisch erfgoed in Breda bewaakt; Het werk van Hubert Leyendeckers vormt de spil van de tentoonstelling True Beauty in het Stedelijk Museum Breda. Vandaag zenden we een gesprek met hem uit.

Presentatie: Jan Frijters


De creatieve klasse maakt de stad van nu compleet.

Wil Breda aantrekkelijk blijven voor bewoners, bezoekers en bedrijven, dan is blijvend investeren in popmuziek en een aantrekkelijk nachtleven een must. Geef organisatoren de ruimte, evenals talentontwikkeling.In combinatie met e met faciliteiten en innovatie geeft het de stad kansen. De recente discussie in Breda rond de openingstijden en de verbouwing van Mezz moet daarom in die context gezien worden.

Binnensteden  moeten een boost krijgen en de  hotspots voor vrijetijdsbesteding worden. Poppodia, theaters en musea vormden hierin belangrijke onderdelen. Dat is het pleidooi van Joep Coolen, docent Leisure aan de NHTV in Breda.
We zijn benieuwd naar de praktische uitvoering van zijn opvattingen. Wat is de relatie tussen de stedelijke economie en cultuur? Om creatieve mensen aan te trekken dienen steden onder meer te beschikken over een levendig cultuuraanbod. Voldoet Breda daaraan? In een studiogesprek stellen we deze en andere vragen aan de orde.

Indisch Museum in Breda

Sinds 2009 bestaat de Stichting Arjati in Breda. Ze heeft als doel aandacht te vragen voor het Indisch Cultureel Erfgoed.
Als meest actuele uiting daarvan werd in Breda Noord in een woonhuis het museum  SELAMANYA DI DALAM HATIKU ofwel VOOR ALTIJD EN EEUWIG IN ONS HART op 17 maart jl. geopend.

Met Magda Wallenburg – de voorzitter van Arjati – praten we in het museum over de stichting, haar doelstellingen. Over wat Indisch erfgoed eigenlijk is. Hoe dat bewaard kan worden en natuurlijk over het museum zelf.

True Beauty en Hubert Leyendeckers

In de uitzending van 4 maart hebben we stil gestaan bij de nieuwe tentoonstelling True Beauty in het Stedelijk Museum Breda. Toen kwam directeur Dingeman Kuilman uitgebreid aan het woord.

Het werk van Hubert Leyendeckers vormt de spil van die tentoonstelling. Vandaag zenden we een gesprek met hem uit. Daarin ontfutselen we hem zijn drijfveren die tot het In 1980  heeft hij een grote expositie  gehad in  het Bredase kunstencentrum De Beyerd.  Leyendekkers heeft in meer dan zestig jaar een een volstrekt uniek oeuvre opgebouwd. Natuur en wetenschap waren daarbij een rijke bron van inspiratie.maken van zijn schilderijen en installaties hebben geleid.

Hij werd geboren in 1935 in Weert. Uit het gesprek blijkt o.a. welke invloed zijn verblijf in die omgeving heeft gehad. Vanaf 1959 is zijn werk regelmatig te zien geweest.

In 1980  heeft hij een grote expositie  gehad in  het Bredase kunstencentrum De Beyerd.  Leyendekkers heeft in meer dan zestig jaar een een volstrekt uniek oeuvre opgebouwd. Natuur en wetenschap waren daarbij een rijke bron van inspiratie.

Boekbespreking

In de boekbespreking geeft Hein van Kemenade zijn mening over een nieuw gepubliceerde roman: “Het leven in tijden van vrede” door Francesco Pecorao .

Beluister de reportages over Keiko Sato en Louise Stratenus uit GrensGeluiden van 25 maart

Keiko Sato in Club Solo

De Japanse kunstenares Keiko Sato woont en werkt in Nederland. Van 25 maart tot en met 22 april exposeert Club Solo aan de Kloosterlaan 138 een aantal van haar installaties en collages.

Keiko Sato laat zich leiden door de aard, structuur n betekenis van de materialen en objecten die ze gebruikt. Yvonne Ton zocht haar op toen ze samen met Thomas Bakker van Club Solo bezig was met de opbouw van de tentoonstelling. Omdat Nederlands een lastige taal blijft voor Keiko Sato, komt Thomas wat meer aan bod in het gesprek. Hij vertelt dat een van de installaties al eens eerder gemaakt is door Keiko Sato, maar nu weer nieuwe elementen bevat. 

Beluister hier de reportage

Louise Stratenus, een schrijvende freule

De negentiende-eeuwse schrijfster Louise Stratenus woonde een deel van haar veelbewogen leven in Princenhage. Ze was heel productief, maar toch is ze in de vergetelheid geraakt.

Nannie van Berkum werd gegrepen door het werk en de persoon van Louise Stratenus en schreef een biografie over haar met als titel ‘Een schrijvende freule’. Ze vertelt waar haar  belangstelling voor deze schrijfster vandaan komt.

 

Beluister hier de reportage

 

 

Beide reportages van Yvonne Ton

 

 

 

 

 

 

 

 

GrensGeluiden 25 maart; Schrijvende freule Louise Stratenus, Japanse kunstenaar Keiko Sato en Rendez Vous Breda

De reportages over Keiko Sato en Louise Stratenus zijn ieder apart te beluisteren via soundcloud. Zie bericht elders op onze site

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu


Met haar biografie ‘Een schrijvende freule’ over Louise Stratenus wil Nannie van Berkum deze schrijfster uit de negentiende eeuw weer op de kaart zetten; Het werk van de Japanse kunstenaar Keiko Sato toont hoe materialen veranderen door de invloed van tijd. Bij Club Solo is haar werk vanaf zondag 25 maart te zien; Acht kunstinstellingen presenteren zich zondag 25 maart weer onder de noemer Rendez Vous;  Lisa van der Waal bespreekt de film ‘Radiance’ en hoofdredacteur Rinus van der Heijden van Brabant Cultureel gaat in op actuele artikelen op zijn website.


Presentatie: Yvonne Ton

Biografie Louise Stratenus

De negentiende-eeuwse schrijfster Louise Stratenus woonde een deel van haar veelbewogen leven in Princenhage. Breda is ook terug te vinden in haar werk, zoals in de roman ‘Lindendaal’, waarin het huidige Prinsenbeek figureert. Ze was heel productief, maar toch is ze in de vergetelheid geraakt.

Nannie van Berkum werd gegrepen door het werk en de persoon van Louise Stratenus en schreef een biografie over haar met als titel  ‘Een schrijvende freule’. Op 6 april houdt ze in het Princenhaags Museum een lezing over Louise Stratenus. Op zondag 8 april is in dit museum ook nog de speciale tentoonstelling over deze schrijfster uit Princenhage te zien. In GrensGeluiden geeft Nannie van Berkum alvast een inkijkje in het leven van Louise Stratenus.   Website

Keiko Sato bij Club Solo

De Japanse kunstenares Keiko Sato woont en werkt in Nederland. Vanaf zondagmiddag 25 maart exposeert kunstenaarsinitiatief Club Solo in haar expositieruimte aan de Kloosterlaan 138 een aantal van haar installaties en collages. Keiko Sato laat zich leiden door de aard, structuur en betekenis van de materialen en objecten die ze gebruikt.

In haar ruimtelijke installaties, vloerwerken en wandvullende collages laat ze de veranderingsprocessen zien die materialen onder invloed van de tijd doormaken. Ze legt daarbij de nadruk op organische processen, zoals de overgang van leven naar dood en van opbouw naar afbraak. De tentoonstelling is te zien tot en met 22 april. Zie ook: www.clubsolo.nl

 

 

 

 

Rechts:  Keiko Sato & Thomas Bakker

 

 

 

Rendez Vous presenteert beeldende kunst in de stad

Rendez Vous presenteert vier zondagen per jaar een breed programma voor kunstliefhebbers. Dat is ook op zondag 25 maart weer het geval. Acht beeldende kunstinstellingen in Breda openen hun deuren en organiseren nieuwe tentoonstellingen en speciale activiteiten.

Een van die deelnemers is Atlas, een voormalige Poolse visserskotter, die aangemeerd ligt in de Belcrumhaven. Initiatiefnemers Laura Schippers en Stijn de Geus bouwen het schip om tot mobiele kunstresidentie. Ondertussen zijn er geregeld culturele activiteiten. Op zondag geeft Bart Lodewijks bij Atlas een lezing over de tekeningen en schilderijen die hij maakt in het buitenland. Website

Filmbespreking ‘Radiance’

Lisa van der Waal bespreekt de nieuwe film ‘Radiance’ van de Japanse regisseur Naomi Kawase. Het is de opvolger van de succesvolle film ‘An’. Radiance vertelt het verhaal van Misako, schrijfster van audiobeschrijvingen voor slechtzienden. 

Op een filmvertoning met testpubliek ontmoet ze Masaya, een fotograaf die langzaam zijn gezichtsvermogen verliest. Zijn werk brengt herinneringen aan haar verleden naar boven. Samen leren ze de wereld om hen heen met andere ogen te zien.

Info & trailer

Brabant Cultureel

Hoofdredacteur Rinus van der Heijden van Brabant Cultureel licht weer een aantal recente artikelen toe. Zie ook de website van Brabant Cultureel.

 

 

GrensGeluiden 18 maart; saxofonist Frank van der Kooij, Marijke Hooghwinkel en Orkater

Deze uitzending is hier terug te beluisteren

Frank van der Kooij is saxofonist en maakt(e) deel uit van verschillende jazzformaties, waaronder The Hugh Hopper Band (ex Soft Machine).  Hij heeft een eigen saxofoonschool én organiseert het tweedaags festival Sound of Europe; ook beeldend kunstenaar Marijke Hooghwinkel is betrokken bij verschillende projecten waaronder het 1m2 podium; Orkater brengt 22 maart Orkater Woiski vs. Woiski in het Chassé theater, het schrijnende levensverhaal van vader en zoon Woiski, die ondanks hun moeizame onderlinge verhouding furore maakten en Nederland verrijkt hebben met hun aanstekelijke muziek; Hein van Kemenade bespreekt De Geschiedenis van Geweld, een boek van Edouard Louis.
       


Presentatie: René Oomen

Frank van der Kooij

Saxofonist Frank van der Kooij maakte deel uit van verschillende jazzformaties. In 1985 ontmoette hij de Engelse bassist Hugh Hopper (Soft Machine) waarmee hij jaren speelde in The Hugh Hopper Band. Frank componeerde ook klassieke stukken en staat aan de wieg van een nieuw festival voor hedendaagse muziek: Sound of Europe.  Het zijn  zomaar wat elementen die zeker in het gesprek zullen terugkomen.

Lees het artikel in Brabant Cultureel
En de website van Frank van der Kooij

Marijke Hooghwinkel en het 1m2 podium

Zelf omschrijft Marijke het als volgt: Onafhankelijk experimenteel en mobiel podium voor buitensporige] literatuur poëzie geluid kunst & performance gerelateerde projecten bij voorkeur in samenwerking met derden gerealiseerd vanuit een idee, plek, filosofie en/of ruimere
opvatting.

Dit jaar  heeft 1m2 Podium diverse samenwerkingen. Met onder meer Het Stedelijk Museum Breda [I.S.M. nu NEXT]; met diverse individuele kunstenaars, met boekhandel Libris Buitelaar.
Er zijn gesprekken over samenwerkingen buiten Breda, met dichters in Leeuwarden. In het SM Breda komen er steeds 3 dichters, een performer, een solo muzikant en een presentator voor het voetlicht.

Interessant is ook dat dit project een vaste fotograaf, Martijn Stadhouders, heeft die 1m2 Podium al een tijdje volgt. Over de vele samenwerkingen en het project ADULT komt Marijke vertellen, samen met Dorien Eggink van IDFX.  Afhankelijk van wat Marijke onderzoekt ontstaan er tekeningen, geluid- en videobeelden eventueel met fotografische middelen. Onlangs verscheen haar dichtbundel Er staat nog een stoel.  website 

Orkater: Woiski vs Woiski

Orkater vertelt in Woiski vs. Woiski het schrijnende levensverhaal van vader en zoon Woiski, die ondanks hun moeizame onderlinge verhouding furore maakten en Nederland verrijkt hebben met hun aanstekelijke muziek.Max Woiski sr. komt in de jaren dertig als een van de eerste Surinamers naar Amsterdam en opent daar een nachtclub in de Leidsestraat. Hij maakt naam met zijn eigen orkest, met zoon Max jr. als gitarist. Zo proberen ze te overleven in het witte Nederland.

 

Woiski v/s Woiski, Orkater en Bijlmer Parktheater,
regie: Geert Lageveen,
tekst: Bodil de la Parra, Geert Lageveen, Maarten van Hinte en Esther Duysker,
spel: Mike Libanon, Manoushka Zeegelaar Breeveld, Michiel Blankwaardt, Gery Mendes,
muziek: Gery Mendes, Vernon Chatlein, Sophie Anglionin,
muzikale leiding: Alvin Lewis,
choreografie: Dionne Verwey,
dramaturgie: Maarten van Hinte,
decor: Ruben Wijnstok,
kostuums: Arien de Vries,
lichtontwerp: Stephan Dijkman

 

Maar waar senior zich met charme en bluf weet aan te passen en daar gelukkig mee lijkt te zijn, komt junior in verzet. Op een avond, in nachtclub La Cubana, komt hun strijd in een beslissende battle tussen muziekstijlen en karakters tot een hoogtepunt. En zo wordt ‘Woiski vs. Woiski’ een verhaal over identiteit, immigratie en ontworteling, waarin kleur allesbepalend lijkt te zijn. Donderdag 22 maart in het Chassé theater. We spreken met regisseur Geert Lageveen.

Info & Trailer

Boekbespreking: De geschiedenis van Geweld van Edouard Louis

‘Ik ontmoette Reda tijdens kerstavond 2012, en ik ging met hem naar huis, rond vier uur in de ochtend. Hij vertelde mij over zijn jeugd

en over de reis van zijn vader van Algerije naar Frankrijk. Hij vertelde over het geweld dat een immigrant meemaakt, over ontheemd zijn, over racisme, en over wanhoop. Ik bracht de nacht door met Reda, en urenlang vertelde hij over zichzelf, terwijl hij naast mij lag in mijn bed in mijn kleine appartement. Rond zes uur ’s ochtends pakte hij een geweer en zei dat hij mij ging vermoorden. Dit boek vertelt het verhaal van die nacht en probeert het fenomeen geweld te doorgronden; evenals de geschiedenis, oorzaken en consequenties van geweld.’Edouard Louis

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu

GrensGeluiden 11 maart: reizend museum van Kathalijne Hes en nieuwe bundel dichter Hans Marijnissen

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu

De Bredase kunstenares Kathalijne Hes opent zondag 11 maart een Reizend Museum aan de Ginnekenmarkt in Breda; van dichter Hans Marijnissen verscheen de nieuwe bundel Honger, Dorst & Verlossing; Harmke Westerterp bespreekt de film  Phantom Thread van Paul Thomas Anderson; Fotogroep Breda exposeert nieuw werk in De Nieuwe Veste in Breda. 

Presentatie: Kees van Meel

Reizend museum van Kathalijne Hes

Op 11 maart opent kunstenares Kathalijne Hes een zogenaamd reizend museum aan de Raadhuisstraat 3 in Breda. Ze exposeert schilderijen.  Kathalijne is in 1970 geboren in Rotterdam en studeerde in 1998 af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Ze werkt al weer geruime tijd in Breda. Haar werk is doorlopend te zien t/m eind van deze maand.

Website

Nieuwe bundel Hans Marijnissen; Honger, Dorst & Verlossing

Hans Marijnissen (Breda, 1949) schrijft teksten vanaf najaar 1964 en publiceerde vanaf 1971 poëzie in bundels van Opwenteling (Eindhoven) en tijdschriften in Nederland en België. In de jaren zeventig was hij drummer/percussionist en schreef hij songteksten voor de folk-rock groep Matrix uit Breda.

Enkele korte verhalen verschenen bij Bruna, Utrecht. Hij organiseert poëziepodiums in onder andere Eindhoven.  Sinds 2017 is hij redacteur van Poëthement (Periodiek van de Poëzieclub Eindhoven). Eind december 2013 verscheen zijn debuutroman: Koorddansen op Klompen (Boekscout.nl, Soest), het eerste deel van de trilogie Resonanties. Eind augustus 2014 volgde het tweede deel: Van Wolven en Stolpen  en het derde, Uit het Zesde Huis in december 2015.

In februari verscheen zijn vierde bundel: Honger, Dorst &  Verlossing. Zijn gedichten zijn inmiddels ook in tientallen bloemlezingen terug te vinden.

Website

 

Filmbespreking: Phantom Thread van Paul Thomas Anderson

De gerenommeerde couturier Reynolds Woodcock en zijn zus vormen samen het middelpunt van de glamoureuze Britse modewereld in het naoorlogse Londen van de jaren vijftig. Zij kleden zowel de adel, de filmsterren, de dames van stand en vrouwen die pretenderen tot de high society te horen in de gedistingeerde stijl van ‘The House of Woodcock’.

Vrouwen komen en gaan in Woodcock’s leven en zij bieden deze verstokte vrijgezel zowel inspiratie als gezelschap. Maar dan ontmoet hij een jonge eigengereide vrouw genaamd Alma, die al snel een vaste plaats in zijn leven verovert als zowel zijn muze en minnares. Woodcock ervaart deze liefde echter als een nauwsluitend keurslijf, die het leven dat hij voor zichzelf zo zorgvuldig op maat gemaakt had overhoop gooit.

Info & trailer

Fotogroep Breda in De Nieuwe Veste

Fotogroep Breda exposeert t/m 6 april nieuw werk in De Nieuwe Veste in Breda (Muziekafdeling). De Fotogroep viert dit jaar haar  66e verjaardag en bestaat uit een dertigtal enthousiaste fotografen.

Website

 

Zondag 4 maart: Wethouder Miriam Haagh over laaggeletterdheid, Moederheil in een documentaire, True Beauty en Bredase kunstenaars in het Stedelijk.

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu

Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu

Ook al is Moederheil  in 1986 gesloten, toch kennen veel Bredanaars dit instituut. In 1915 werd het opgericht voor het heil van ongehuwde moeders. In de studio bespreken we met René Oomen zijn VPRO documentaire over Moederheil, die binnenkort wordt uitgezonden.
Eén op de negen Nederlanders is laaggeletterd. Een grote zorg in onze maatschappij, waarvoor dringend oplossingen gevonden moeten worden. Wethouder Miriam Haagh geeft haar visie op deze zaak.
We geven u – met ter plekke opgenomen gesprekken – een voorproefje van twee nieuwe tentoonstellingen in het Stedelijk Museum Breda “True Beauty” en “
Wij, de kunstenaars van Breda! (deel I)”.
Hein van Kemenade brengt in de boekbespreking een nieuw verschenen roman voor het voetlicht.

Presentatie: Jan Frijters

Historische radiodocumentaire Afstandskinderen van Moederheil

De radiodocumentaire ‘Gevallen in Moederheil’  voor Het spoor terug van de VPRO is gemaakt door de Bredase documentairemaker René Oomen.  De kinderen van ongehuwde moeders, geboren in Moederheil in de periode jaren ’50 tot ’80 van de vorige eeuw vormen het onderwerp.  Ongehuwde moeders stonden lange tijd onder aan de maatschappelijke ladder en onder druk van de katholieke moraal bleven ze dat ook lange tijd. Het was een regelrechte, onuitwisbare schande voor de samenleving, maar ook voor de familie van de ongelukkige.

Moederheil stuurde weliswaar aan op een huwelijk met de vader, maar dit bleek in de praktijk een lastige zaak. In een KRO Brandpuntreportage uit 1964 zegt de toenmalige directrice ‘dat men uitgaat van de plannen van de meisjes’, maar uit het verhaal van Eugenie Smits van Waesberghe (53), geboren in Moederheil in 1965, blijkt het tegendeel. Ze werd direct na haar geboorte bij haar moeder weggehaald, die vervolgens na een paar dagen ontredderd buiten de poort werd gezet.

Met maker René Oomen bespreken we het tot stand komen en de inhoud van de documentaire over dit uitgesproken Bredaas instituut.

True Beauty + Wij, de kunstenaars van Breda (deel1))

Het gezicht van de wetenschap verandert voortdurend. Nieuwe onderzoeksgebieden, ontdekkingen en technologieën leiden tot een stroom van nieuwe beelden. Soms lijken die op wat we kennen, maar vaker roepen ze verwondering op.

Wetenschappelijke beelden maken iets zichtbaar dat je met het blote oog niet kunt zien. In de 21ste eeuw kijken wetenschappers nog steeds door microscopen en telescopen, maar ze gebruiken vooral computers

en software. Ze verwerken informatie tot afbeeldingen van de ‘onzichtbare werkelijkheid’.
Wetenschap en beeldende kunst raken zo met elkaar verweven. Ook moderne wetenschappers creëren hun beelden, ze bepalen zelf de schoonheid en de uitdrukkingskracht. Sommigen geven hun werk een artistieke allure die eerder hoort bij een museum dan een laboratorium.
Zo spreken we met Hubert Leyendeckers. Zijn werk neemt een centrale plaats in.
Dingeman Kuilman vertelt dat het Stedelijk Museum Breda een verantwoordelijkheid heeft bij het mogelijk maken van tentoonstellingen voor Bredase kunstenaars, waarvan Leyendeckers een voorbeeld is.

Gelijktijdig met de expositie True Beauty opent in de projectruimte NEXT
Wij, de kunstenaars van Breda! (deel I). In deze groepstentoonstelling tonen beeldend kunstenaars uit Breda en omgeving een selectie van hun beste kunstwerken.
In nauwe samenwerking met initiator Jordy Koevoets wil Stedelijk Museum Breda de artistieke krachten van Bredase kunstenaars bundelen. Door samen een vuist te maken kunnen we de beeldende kunst in Breda beter zichtbaar maken en versterken.

Wethouder Miriam Haagh over leesbevordering en laaggeletterdheid.

Afgelopen woensdag was de Bredase eindronde van de Nationale Voorleeswedstrijd. Ik ontmoette daar Miriam Haagh, één van de juryleden. Waarom maakt ze daar tijd voor naast haar drukke werkzaamheden als wethouder Zorg, Onderwijs en Dienstverlening? Of vindt ze dat zoiets bij haar werk hoort?
De voorleeswedstrijd is één van de activiteiten om bij leerlingen van basis- en voortgezet onderwijs het lezen aan te moedigen … leesbevordering dus.

Is dat nodig?
Ongeveer 1 op de 9 Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar heeft moeite met lezen en schrijven. Zij zijn laaggeletterd. Van deze groep heeft 65% Nederlands als moedertaal. De Gemeente geeft geld aan projecten waarmee volwassenen beter leren lezen en schrijven. En aan projecten die voorkomen dat kinderen een taalachterstand oplopen. Want wie goed kan lezen en schrijven, kan makkelijker meedoen in de samenleving.
Miriam heeft een grote belangstelling en gedrevenheid voor dit onderwerp. Niet voor niets is ze sinds 2016 uitgeroepen tot Taalheld door haar inzet voor de laaggeletterde Bredanaars.
Hoe die inzet vorm krijgt, bespreken we in deze uitzending.

Boekbespreking

Hein van Kemenade brengt in de boekbespreking de nieuw verschenen roman “De avond is ongemak” van Marieke Lucas Rijneveld voor het voetlicht.

GrensGeluiden 25 februari; Martin Riebeek, The Essential en het verkiezingsjaar 1978

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu

Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu

Martin & Inge Riebeek werken gestaag aan hun doorlopend project The Essential waarin ze videoportretten maken van mensen all over the world en vragen naar hun essentie van het bestaan; fotografen Piet den Blanken en Johan van Gurp exposeren gezamenlijk hun werk uit het jaar 1978 onder de titel 1978, Breda in beeld – Breda kiest;  nieuwe artikelen in Brabant Cultureel worden toegelicht door hoofdredacteur Rinus van der Heijden; Lisa van der Waal bespreekt de film The shape of water en brengt nieuws van het Filmhuis Breda.

Presentatie: Yvonne Ton & René Oomen

The Essential

The Essential gaat over de essentie van het mens-zijn. Je leeft als mens niet solitair maar altijd met je medemensen; de mens is een sociaal wezen. Kunstenaarsduo Martin en Inge Riebeek hebben in hun kunstenaarspraktijk ‘ontmoeting’ altijd centraal gesteld. Dit thema is voor hen de drijfveer van waaruit ze werken. De afgelopen jaren hebben de kunstenaars over
heel de wereld videoportretten van ‘gewone’ mensen gemaakt.

foto: Marc Bolsius

Martin en Inge vragen mensen naar de essentie van hun leven. Hun verhalen – hun persoonlijke getuigenissen – worden in één take gefilmd en vervolgens gebundeld in The Essential. Het is een ode aan de verscheidenheid van het individu. Landsgrenzen doen er niet meer toe. De portretten spreken iedereen aan omdat ze gaan over onze naasten. Ze vergroten ons empathisch vermogen. The Essential toont zonder oordeel de gewone mens.

Voor het duo is het noodzakelijk om de essentie van het leven vast te leggen, zeker in deze samenleving met steeds grotere verschillen tussen arm en rijk.

website 

1978, Breda in beeld – Breda kiest

Op 21 maart 2018 vinden er in Breda gemeenteraadsverkiezingen plaats. De tentoonstelling 1978: Breda in beeld-Breda kiest laat zien hoe dat 40 jaar geleden in zijn werk ging. Piet den Blanken maakte er destijds een fraai beeldverslag van en exposeerde daar ook mee. Maar wat voor stad was Breda in die tijd? Fotograaf Johan van Gurp toont ons met een selectie van foto’s iets van de context in dat jaar.

De Bredase CDA-coryfee Hans van Dun (links) en premier Dries van Agt op verkiezingstournee in de Ginnkenstraat. Foto Piet den Blanken

De verkiezingen in Breda leidden uiteindelijk tot een college van B&W van PvdA (Rein Welschen en Luce Paulussen als eerste vrouwelijke wethouder van Breda), CDA (met Bertus Broeders, Hans van Dun en Ad de Raaff) en VVD (Ruud Sandberg) onder leiding van burgemeester Willem Merkx. Decennialang observeerden en fotografeerden de Bredase fotografen Piet den Blanken en Johan van Gurp hun omgeving.

Voor Johan van Gurp was dat eerst en vooral zijn directe omgeving: de stad Breda. Als vaste fotograaf van BN/De Stem bracht hij jarenlang de stad in beeld. Bijna 400.000 foto’s telt zijn archief.  Voor Piet den Blanken was niet alleen de stad, maar vooral ook ‘de wereld’ zijn domein. Sociaal onrecht is daarbij zijn grote inspiratiebron. Hij fotografeerde arme boeren in Nicaragua, migranten en vluchtelingen op weg naar Europa, prostituees in Latijns-Amerika.

Te zien t/m 22 maart; Stadskantoor Breda. Piet den Blanken is in de studio.

Filmbespreking en Brabant Cultureel

Hoofdredacteur Rinus van der Heijden van Brabant Cultureel licht weer een aantal recente artikelen toe.  Website 

Lisa van der Waal bespreekt de film The shape of water van Guillermo del Toro. De film speelt zich af tijdens de Koude Oorlog in Amerika rond 1962. In een verborgen en zwaarbeveiligd overheidslaboratorium waar ze werkzaam is, zit de eenzame Elisa gevangen in een leven van isolatie. Haar leven verandert voor altijd als zij en collega Zelda een geheim experiment ontdekken. Lisa brengt ook nieuws van Het Filmhuis Breda. Info & trailer.

 

 

GrensGeluiden 18 februari; theatermaker Hanna van Mourik Broekman en schrijfster Kathy Mathys

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu

Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu

Op zaterdag 24 februari 2018 is een try-out van de Stormkamer, De ontmoeting van theatermaakster Hanna van Mourik Broekman te zien in Podium Bloos. Met dit project verdiept ze zich in de wereld van ex-gedetineerden; van Kathy Mathys verscheen de roman Verdwaaltijd. Marcia, pas gescheiden, dwaalt door Brussel op zoek naar een nieuw territorium. Ze begint een relatie met een Amerikaanse schrijver die werkt aan een memoir over zijn verdwenen ex; Hein van Kemenade bespreekt HEIM, een roman van  Olga Majeau gebaseerd op een familieverhaal.

Presentatie: Kees van Meel

Stormkamer: de ontmoeting

Deze Stormkamer is onderdeel van het nieuwe project van Van Mourik Broekman: Men zag bijna alles. Met dit project verdiept ze zich in de wereld van ex-gedetineerden. Middels hun verhaal onderzoekt zij thema’s als vergevingsgezindheid, vergeldingsdrang en het vooroordelend denken van onze maatschappij. Ze stelt zich de vraag: kunnen we een een ex-gedetineerde onbevooroordeeld bekijken?

In een live geregistreerde chat nodigt Van Mourik Broekman ex-gedetineerde Dave uit. Een man die na een woest onstuimig leven in de gevangenis is beland en na een lang herstel nu een rustig leven heeft opgebouwd als vader. Het publiek wordt uitgenodigd om ‘de mens Dave’  te observeren, langzaam ontspinnen zich zijn verhalen, wordt het publiek uitgedaagd te oordelen en verschuift de grens tussen geobserveerde en observator.

Wil je meer lezen over het werk van Hanna of het project MEN ZAG BIJNA ALLES, waar deze performance een onderdeel van is. Kijk dan op  www.tgnomen.nl 

Roman Verdwaaltijd van Kathy Mathys

Marcia, pas gescheiden, dwaalt door Brussel op zoek naar een nieuw territorium. Ze begint een relatie met een Amerikaanse schrijver die werkt aan een memoir over zijn verdwenen ex. David laat weinig los over zijn verleden en Marcia wordt steeds nieuwsgieriger naar de vrouw. Emma, Marcia’s beste vriendin, keert terug naar haar geboortedorp, waar ze poseert voor een jonge kunstenaar. Ze heeft de plek niet meer bezocht sinds ze haar ouders en zus verloor en vraagt zich af wat er nog rest van haar oude leven. Verdwaaltijd is een roman die de lezer meevoert door Brusselse straten tot in de woestijnen en de redwoodwouden van Californië. Het is een verhaal over obsessie, over het verlangen om te verdwijnen en over hoe landschappen ons vormen. website schrijfster
                          

 

Boekbespreking: HEIM van Olga Majeau

In maart 2015 debuteerde Majeau met het boek ‘Een schitterend isolement’ bij uitgeverij Querido. Het boek, verhalende non-fictie, was het resultaat van 3,5 jaar research, een enorme zin om te schrijven, en de wil om het bijzondere verhaal van haar eigen voorouders op papier te zetten. Ze wilde de onrust over de vragen rond haar eigen identiteit beteugelen en begon met een zegelring en een paar brieven in de hand aan een zoektocht naar het leven en lot van haar Hongaarse overgrootvader.

In oktober 2016 verschijnt het daar onder de titel Brosamen für den blauen Vogel. In 2018 verschijnt ‘HEIM’, een roman gebaseerd op een familieverhaal. Ook in dit verhaal spelen schuld, schaamte en zwijgen een belangrijke rol. Olga Majeau (1969) werkt als docent op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Kunst & Economie. Daarnaast is ze docent aan de Schrijversacademie en de Querido Academie.