GrensGeluiden 2 september: Gert Jan van den Bemd en Frans van Veen

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur
Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel).
Luister live via internet op BredaNu Live Radio Luisteren GrensGeluiden staat direct na uitzending online op BredaNu Radio Gemist

Gert-Jan van den Bemd is een veelzijdig kunstenaar. Hij schrijft, schildert, fotografeert, kortom hij is beeldend kunstenaar én schrijver; als echte plein air schilder legt Frans van Veen buiten in de natuur de heftigheid van het moment vast in pastels, sur le motif, zoals Cézanne zei. In deze pastels verbeeldt hij het landschap op zijn eigen impressionistische wijze. Frans exposeert nog tot en met dit weekend in het Princenhaags Museum; Hein van Kemenade bespreekt De blinde uil, voor het eerst rechtstreeks uit het Perzisch vertaald; Rinus van der Heijden geeft kort aandacht aan enkele recent verschenen artikelen op Brabant Cultureel.

Presentatie: Kees van Meel 

Gert Jan van den Bemd

Gert-Jan van den Bemd is een veelzijdig kunstenaar. Hij schrijft, schildert, fotografeert, kortom hij is beeldend kunstenaar én schrijver,

‘Dat laatste betekent natuurlijk ook “beeldend”, want hij creëert beelden via woorden, zoals in De verkeerde vriend uit 2018. Een lang gekoesterde droom, zoals hij zelf zegt: “ Een boek schrijven heb ik altijd als een droom gehad. Een doel dat ik wilde bereiken.” En dat is er nu van gekomen, constateert hij niet zonder trots. Op de kaft van zijn boek De verkeerde vriend, staat zijn gezicht half in het licht, half in het donker afgebeeld, alsof ij wil zeggen dat iedereen, inclusief de auteur een lichte en een donkere kant heeft.

Gert-Jan van den Bemd debuteerde in 1993 in Mens & Gevoelens van Margreet Dolman / Paul Haenen. In 2013 ontving hij de Delta Lloyd poëzieprijs van België en in 2014 de eerste prijs in de schrijfwedstrijd van literair tijdschrift Tirade. In 2015 won hij Heel Nederland Schrijft, in 2016 de Aspe Award en in 2017 de verhalenwedstrijd van het International Literature Festival Utrecht (ILFU). Zijn roman ‘De verkeerde vriend’ verscheen in 2018 bij Manteau / Angèle.

(Populair) wetenschappelijke artikelen zijn gepubliceerd in internationale vaktijdschriften.                                                                                    

Hij is hoofdredacteur en art director van  het verhalenplatform van het Erasmus MC in Rotterdam en redacteur van REALmag. Met zijn beeldend werk exposeerde hij in Nederland,  België, Marokko, Hongarije, Litouwen, de Verenigde Staten van Amerika en Zuid-Afrika.  Rechts: Zelfportret

Website 

 

Frans van Veen

Frans van Veen (Voorburg, 1950) kreeg zijn opleiding aan de Academie St. Joost te Breda en aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s Hertogenbosch. Aanvankelijk schilderde hij minutieus, in hyperrealistische stijl. Hij probeerde zo met name de verhouding tussen natuur en cultuur te onderzoeken. Voor dat werk ontving hij in 1977 de Koninklijke Subsidie voor Vrije Schilderkunst.

In de jaren tachtig kwam de omslag in zijn werk van louter realisme naar zijn huidige, lyrische manier van werken. Hij heeft zijn eigen werkwijze ontwikkeld waarbij hij in de natuur grote schilderingen in pastelkrijt maakt die later in zijn atelier aanleiding vormen voor  de schilderijen in olieverf.

Als echte plein air schilder legt hij buiten in de natuur de heftigheid van het moment vast in pastels, “sur le motif”, zoals Cézanne zei. In deze pastels verbeeldt hij het landschap op zijn eigen impressionistische wijze . In de expressieve olieverven geeft hij de natuurbeleving een extra dimensie door middel van een krachtige verftoets. Frans exposeert t/m 2 september in het Princenhaags Museum.

Princenhaags Museum.               Website kunstenaar. 

Boekbespreking en Brabant Cultureel

De blinde uil’ is een van de grootste Perzische meesterwerken van de moderne tijd van een weergaloos schrijver die lange tijd tegen zijn innerlijke demonen moest vechten en te jong overleed.

Dertig jaar geleden verscheen De blinde uil (1937) voor het eerst rechtstreeks uit het Perzisch vertaald in het Nederlands, in een vertaling van Gert J.J. de Vries. Tachtig jaar geleden werd de roman daarnaast voor het eerst gepubliceerd, reden genoeg voor een heruitgave. In de roman probeert de verteller zijn waanzin te bezweren door die op schrift te stellen en zo te analyseren, en zich te verzoenen met zijn onafwendbare, naderende dood. Hij neemt de lezer bij de hand en toont zijn innerlijke wereld en leven, wat buitengewoon krachtige, directe literatuur oplevert, die een brok in de keel doet ontstaan.

‘Er is slechts één angst die me bezighoudt en dat is dat ik morgen zou sterven zonder mezelf te hebben gekend. In de loop van mijn leven heb ik gemerkt dat er een immense kloof bestaat die mij van mijn medemensen scheidt. En ik heb bovendien geleerd dat men zo zwijgzaam mogelijk door het leven dient te gaan en zijn gedachten zo veel mogelijk voor zichzelf dient te houden. Ik heb nu weliswaar het besluit genomen om over mezelf te schrijven. Maar daarmee beoog ik uitsluitend mezelf kenbaar te maken aan mijn schaduw – die schaduw op de muur.’

Uit: ‘De blinde uil’  Hein van Kemenade bespreekt het boek.

Rinus van der Heijden, hoofdredacteur van Brabant Cultureel licht weer enkele recent verschenen artikelen toe op Brabant Cultureel.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *