GrensGeluiden 28 januari; komt het nog goed tussen het Stedelijk Museum, de stad en de rest van de wereld?

GrensGeluiden is er elke zondagochtend van 11 – 12 uur. Regionale frequenties: 107.3 fm & 92.9 fm (kabel). Luister live via internet op BredaNu

Uitzending gemist?  GrensGeluiden staat direct na uitzending online op radio gemist van BredaNu

Breda heeft nu zijn Stedelijk Museum en MOTI en het Breda’s Museum gingen er in op. Jeroen Grosfeld, oud directeur van het Breda’s Museum, weet als geen ander hoe het is een museum van de grond af aan op te bouwen én het in de lucht te houden met beperkt budget; in het solo theaterstuk Niemand wacht op je kruipt José Kuijpers in de huid van drie vrouwen. Vrouwen die niet langer wachten, maar doen. Op zoek naar nieuwe (politieke) inspiratie. Het stuk wordt opgevoerd op de plaats waar het thuis hoort: de politieke arena;  Brabant Cultureel verschijnt sinds 2013 digitaal. Hoofdredacteur Rinus van der Heijden stipt enkele recente artikelen aan; Hein van Kemenade bespreekt de roman Hoe heette de hoedenmaker? van Loekie Zvonik.

Presentatie: René Oomen

Het nieuwe Stedelijk Museum Breda; vloek of een zegen?

Nu het nieuwe Stedelijk Museum Breda op volle toeren draait, wordt het tijd om de oud directeur van het Breda’s Museum, Jeroen Grosfeld, aan het woord te laten. Als geen ander weet hij hoe het is om een museum vanaf de basis op te bouwen en, zoals in zijn geval, hoe het is om het ook weer ten onder te zien gaan. Een groot deel van ‘zijn collectie’ is nu te zien in het nieuwe museum. Gaat het wat worden met het nieuwe museum of heeft Breda een kat in de zak gekocht? Dit is een van de thema’s van een gesprek met Jeroen Grosfeld, als studiogast rode draad door deze GrensGeluiden.

Website Stedelijk Museum 

Jeroen Grosfeld voor zijn oude werkplek; het Breda’s museum  (foto: Piet den Blanken)

 

         

foto’s Stedelijk Museum Breda; René Oomen

Niemand wacht op je; theater in de politieke arena

We leven in een tijd waarin we steeds meer zicht hebben op hoe het er in de wereld aan toegaat. In de media komen aan de lopende band nieuwsberichten en opinies voorbij over brandende kwesties. De een roept nog harder dan de ander en luisteren lijkt moeilijker dan ooit.

Over een ding zijn we het eens: verandering is nodig. Maar waar beginnen we? Hoe zet je jouw mening om in daden? En bij wie ligt de verantwoordelijkheid eigenlijk; bij de burger of bij de politiek? In Niemand wacht op je kruipt José Kuijpers in de huid van drie vrouwen. Vrouwen die niet langer wachten, maar doen. Op zoek naar nieuwe (politieke) inspiratie. En die ligt soms dichterbij dan je denkt. Het stuk is geschreven door Lot Vekemans en  wordt op maandag 29 en dinsdag 30 januari gespeeld in de raadzaal van het oude stadhuis in Breda. Een gesprek met de auteur van het stuk: Lot Vekemans. Website Matzer 

beeld uit voorstelling

                                                                      Lot Vekemans  (foto: Merlin Daleman)         

 

 

 

Brabant Cultureel

Brabant Cultureel, aanvankelijk begonnen als papieren tijdschrift is inmiddels een digitaal podium voor kunst & cultuur en voor iedereen toegankelijk. Het verschijnt sinds 2013 op www.brabantcultureel.nl/

Enkele malen per week vult de redactie de website aan met nieuw materiaal. Hoofdredacteur Rinus van der Heijden gaat in op een paar recente artikelen.

Boekbespreking: Hoe heette de hoedenmaker? van Loekie Zvonik

Didier en Hermine beleven aan de universiteit van Gent een kortstondige affaire. Twaalf jaar later zorgt het toeval ervoor dat zij voor een congres samen naar Wenen reizen. Op oud ijs vriest het licht: hun vroegere verliefdheid groeit uit tot een intense vriendschap, waarin Hermine tegen wil en dank de muze van Didier wordt. Didier is een klassieke romanticus, voor wie de zelfkant van het leven een grote aantrekkingskracht heeft. Maar ook zij kan hem niet redden. In deze adembenemend vertelde kroniek van een aangekondigde dood reconstrueert Hermine de laatste weken van zijn leven. In een serene, elegante en rustige stijl probeert zij zijn motieven te achterhalen en antwoord te vinden op de vraag in hoeverre je van iemand kunt houden en tegelijkertijd afstand kunt nemen.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *