Eerstvolgende uitzending

24 maart; opgroeien in een besloten dorpsgemeenschap en soms beklemmende familiebanden; ‘Eerste reserve’, roman van Rijan van Leest

Schrijfster en journaliste Rijan van Leest is centrale gast in GrensGeluiden. Zij  publiceerde de roman Eerste reserve, geïnspireerd op het dorp Moerdijk waar ze opgroeide en dat ooit een vissersdorp was en op de nominatie stond om geheel te verdwijnen; In De Pont in Tilburg zijn weer boeiende tentoonstellingen te zien, onder andere werk van Richard Long  en Sigrid Calon. Een reportage met Hedwig Zeedijk van De Pont; Lisa van der Waal bespreekt een nieuwe film uit het Chassé cinema aanbod

Presentatie: René Oomen 


‘Eerste Reserve’ van Rijan van Leest

Rijan van Leest (1980) is freelance journalist voor o.a. BN DeStem (De Persgroep). Ze schrijft ook regelmatig mee aan sportperiodieken, zoals Sport Leeft! en Helden – wielersport in Brabant. Ze studeerde Sport, Economie en Communicatie (SPECO) in Tilburg en werkte daarna enkele jaren als docent economie.

Rijan van Leest is hoofdgast in GrensGeluiden

Eerste reserve is haar debuutroman. Daarover vertelt ze: ‘Het verhaal zat al jaren in mijn hoofd, maar het kwam maar niet op papier. Telkens als ik ervoor ging zitten, drukte ik na vier regels weer op de backspace-knop. Daar kwam verandering in toen ik aan de Schrijversacademie de opleiding “Romans en korte verhalen” volgde. Ik kreeg meer vertrouwen en leerde dat je “gewoon” moet doorschrijven. Je kunt er beter voor zorgen dat je wat te schrappen en te verbeteren hebt, dan dat je scherm wit blijft.’

Voor het verhaal liet ze zich inspireren door het dorp uit haar jeugd: Moerdijk, dat voor de afsluiting van het Haringvliet een echt vissersdorp was. ‘Het dorp in Eerste reserve is ook een vissersdorp, maar heeft zich gedurende het schrijfproces zo gevormd, dat het weinig overeenkomsten meer heeft met het Moerdijk van deze tijd. Qua historie hebben de dorpen nog wel overeenkomsten.’ Ook de natuur in de Hollandse Delta en voetbal vormden twee grote inspiratiebronnen.

Eerste reserve is een mooi debuut. Het leest vlot met hoofdpersonen van vlees en bloed en vooral geloofwaardig tegen het decor van het vissersdorp. Er worden voortdurend tijdsprongen gemaakt die het verhaal steeds in ander, verrassend perspectief plaatsen. Rijan richtte voor haar boek een eigen uitgeverij op.  Website

De Pont Tilburg: Richard Long en Sigrid Calon

Het werk van Richard Long (Bristol, 1945) roept een groot gevoel van vrijheid op. Het idee dat met wandelen kunst kan worden gemaakt, opent letterlijk nieuwe werelden. Sinds eind jaren zestig onderzoekt Long concepten als tijd, afstand en geografie door in te grijpen in het landschap. Zijn kunstwerken bewegen zich tussen verschillende uitersten, zichtbaar en onzichtbaar. Van een monumentale cirkel in een onherbergzaam gebied tot een steen die hij oppakt en ergens anders weer achterlaat.

Richard Long, Heaven and Earth circle 2002. Buchser basalt 

Sigrid Calon

Haar fascinatie voor het raster begon met een geperforeerd plankje hardboard en een paar borduursteken. Ze ontdekte dat dit basisgegeven – een puntraster van 3 x 3 en acht borduursteken – een eindeloze variatie aan vormen en structuren opleverde. Voeg daarbij acht verschillende kleuren et voilà: de magische beeldtaal van Sigrid Calon (’s-Hertogenbosch 1969).

Hedwig Zeedijk licht het werk toe     website De Pont

Sigrid Calon, risografie op A3 papier, koperfolie en witte inkt, geprinte stof op houten frame

Filmbespreking

Lisa van der Waal bespreekt weer een nieuwe film uit het aanbod van Chassé cinema en brengt nieuws van Het Filmhuis Breda.