Eerdere uitzendingen

Stormkamer van TG Nomen en de schilderijen van Francien Krieg in GrensGeluiden van 20 januari

‘Het schilderen van oudere lijven heeft me zo bevangen en is een onderwerp welke me al 10 jaar fascineert’ zegt kunstenares Francien Krieg; theatermakers Hanna van Mourik Broekman en Kim Zonneveld geven een stem aan hun kijk op de stad Breda in de voorstelling Stormkamer, de stad, binnenkort te zien in het Chassé theater; Harmke Westerterp bespreekt weer een nieuwe (art)film.

Presentatie: Kees van Meel

De oude lijven van Francien Krieg

De schilderijen van Francien Krieg tonen het lichaam als een zwijgzame en ondoordringbare massa. Monumentale lijven die onpersoonlijk en in zichzelf besloten zijn, doordat ze vaak geen gezicht hebben. Maar zelfs als ze dat wel hebben, is dit gezicht vaag en nietszeggend. Krieg beeldt het lichaam uit als ondoordringbaar ding, als vleesgeworden mysterie. Om dit dingachtige nog eens te onderstrepen perst ze het lichaam binnen het kader van het schilderij in allerlei onwaarschijnlijke poses en schuwt daarbij radicale afsnijdingen niet. Dit zijn geen lijven die iets hebben in te brengen. Dit zijn geen lijven die überhaupt iets doen. Ze zijn niets meer dan naakte feitelijkheid, die zich van alle kanten laten bekijken. Vooral zijn ze onderworpen aan Kriegs meedogenloze onderzoek.

Soms maakt ze een artistieke zijsprong naar esthetisering, abstrahering of extreme vervreemding (via willekeur) van het lichaam, maar deze meer op het schilderkunstige en minder op het puur lichamelijke gerichte benaderingen kunnen haar nooit lang boeien. Steeds opnieuw keert ze terug naar die basale verwondering over dat ding, het lichaam. Daarbij lijkt het niet eens uit te maken of het haar eigen lichaam of dat van een ander betreft. Het eigen lichaam is tenslotte net zo vreemd als dat van een ander, want we bezitten ons lichaam niet. Eerder lijken we erin gevangen.

‘Sinds 20 jaar schilder ik de mens waarvan afgelopen 10 jaar als voornaamste onderwerp : de ouder wordende vrouw. Ik vind de huid van oudere mensen zo teder en mooi om te schilderen en wil op deze manier een andere schoonheid laten zien dan we meestal zien in de media .Daar overheerst het beeld van de jonge vrouwen en ik wil daarom ook deze grote groep oudere vrouwen een gezicht geven.’

De stormkamer van TG Nomen

Theatermakers Hanna van Mourik Broekman en Kim Zonneveld geven een stem aan hun kijk op de stad Breda. Ze ontmoetten bijzondere Bredanaren, bleven slapen bij vreemden en stapten binnen bij vele organisaties. Middels klanken die muziek maken, onverwachte gesprekken, beelden die spreken en hier en daar poëzie, geven zij verslag van hun reis door Breda. In een sfeervolle huiskamersetting, onder het genot van een Bredaas hapje en een drankje, nodigen ze alle Bredanaren uit om mee te luisteren en woorden te geven aan hun stad.

“Breda is een vrouw die elegant door een straat danst, ze wordt gezien maar kijkt af en toe te veel naar de wolken om gouden munten op straat te zien liggen” Deze stormkamer* is onderdeel van een reeks Stormkamers rondom het thema criminaliteit en psychiatrie. Stormkamer: de stad, is een Stormkamer met de stad als thema en is het beginpunt van een langere samenwerking met de stad, haar bewoners en het Chassé Theater. Theatergroep Nomen nestelt zich in vijf steden in Brabant: Eindhoven, Tilburg, Breda, Helmond en Roosendaal. In elke stad wordt een stedelijk bestuur gevormd: een denktank van mensen waarmee TG Nomen de Stormkamers een plek geeft in de stad, ook buiten het theater.

Een Stormkamer is een theatraal vormgegeven samenkomst met een gekozen en divers samengesteld publiek. Middels theatrale interventies komen visies, gedachtes en ervaringen boven tafel. De precieze vorm en inhoud van een Stormkamer is elke keer anders. te zien op 13 februari in het Chassé theater.

Website   

Filmbespreking

Harmke Westerterp bespreekt weer een nieuwe (art)film

 

13 januari

Je kunt je ergeren aan beschadigde bibliotheekboeken, maar je kunt ze ook omzetten in kunst. Dat laatste deden Ludo de Kort en Marianne de Zwart. Het programma-aanbod tijdens de Cultuurnacht is elk jaar overweldigend. Een onderdeel dat niemand kan ontgaan bij de komende editie op zaterdag 26 januari is een speciaal lichtontwerp voor de toren van de Grote Kerk. Hein van Kemenade bespreekt een boek van de Amerikaanse schrijver James Baldwin, dat opnieuw is uitgebracht door uitgeverij De Geus. En met de collega’s van Brabant Cultureel bespreken we welk Brabants kunstnieuws we beslist niet mogen missen. Presentatie: Yvonne Ton

6 januari

Beluister deze uitzending terug via Radio Gemist van BredaNu.Textiel – en Punchkunstenares Marian Verdonk verhuist van Breda naar Schijndel en neemt haar workshopactiviteiten mee. Een (voorlopig) afscheidsinterview; de combinatie Dood Paard & Toneelhuis brengt 12 januari De verse tijd in het Chassé theater waarin Mokhallad Rasem en Kuno Bakker een reeks dialogen over hun verhouding met elkaar en hun omgeving voeren; Lisa van der Waal bespreekt de film The Favourite van  Yorgos Lanthimos. Presentatie: René Oomen

30 december

Beluister deze aflevering als podcast. Nathalie Pagie (1974) debuteerde in 2013 met De Toneelclub. Na haar tweede thriller De Campus begon ze een serie met het journalistenduo Tara en Diego als vaste hoofdpersonen. Paradijsvogels, Casa Familia en Rio Grande werden grote bestsellers en met Casa Familia won ze in 2017 de Thrillzone Award voor Beste Nederlandse Thriller. Nu is er de ijskoude winterthriller IJsengel. Hein van Kemenade bespreekt Blindganger van Michael Ondaatje. Presentatie: René Oomen

23 december

Boudewijn van de Calseijde is betrokken bij de Historische Verzameling van de KMA / Kasteel van Breda. In ons gesprek proberen we te achterhalen waar zijn belangstelling voor geschiedenis vandaan komt. Die blijkt al aangewakkerd te zijn in zijn jonge jaren in Zeeland. Boudewijn vertelt door welke gebeurtenissen dat gebeurde. De bibliotheek van zijn vader speelde vervolgens een rol. Wat vond hij daar op die “bibliotheekzolder” dat hem zo stimuleerde?  Verder een filmbespreking door Lisa van der Waal.  Presentatie: Jan Frijters

16 december

Beluister hier de aflevering als podcast. Twaalf jaar geleden sprak de onlangs overleden dichter (en oud-programmamaker StadsRadio Breda) Olaf Douwes Dekker als gastpresentator in GrensGeluiden met monumentaal vormgever Eloi Koreman en componist Daan Manneke. Voorbij komen zaken die destijds in de stad de gemoederen flink bezig hielden. Zo steekt Eloi Koreman zijn weerstand tegen ‘het nieuwe museum’ (MOTI) en de sloop van De Beyerd niet onder stoelen of banken en zijn de kruitdampen daarvan op dat moment nog steeds niet opgelost. Evenals trouwens de ondergang van zijn rivierenplan, inmiddels teruggebracht tot een Eftelingrivier, zoals sommigen de nieuwe haven aanduiden.  Presentatie: Olaf Douwes Dekker

9 december

Beluister hier de aflevering als podcast.  Liesbeth van Well (Breda, 1955) is filmmaker en cultureel ondernemer. Daarnaast ontwerpt ze binnen haar bedrijf Goed Gemutst hoeden voor zowel particuliere klanten als voor evenementen. Harmke Westerterp bespreekt de nieuwe film Beautiful Boy van Felix van Groeningen.  Presentatie: Yvonne Ton

2 december

Beluister hier de aflevering als podcast. Olga Majeau is schrijfster van het boek Een schitterend isolement, een familiegeschiedenis. Op zoek naar haar voorouders komt de schrijfster in Hongarije terecht,  bij haar overgrootvader Árpád Eperjesy de Szászváros et Toti.  Presentatie: Hein van Kemenade

25 november

Beluister hier de aflevering als podcast. Het beproefde concept: één gast, één presentator en ‘n goed gesprek. De eerste WinterGrensGeluiden-gast op 25 november is Willem van der Vis, manager Grote Kerk Breda.  Als directeur van de stichting zet hij zich in voor behoud en beheer van dit Gotisch monument. Lisa van der Waal bespreekt de film Girl van Lukas Dhont. Presentatie: Kees van Meel

18 november

In Brabant bezoeken voornamelijk Nederlanders musea en veel musea vallen om als de vrijwilligers zouden vertrekken. Zo maar enkele trends uit het jaarverslag van de Nederlandse Museumvereniging; Brabant Cultureel viert haar vijfjarig bestaan als digitaal platform met een speciale uitgave (digitaal én op papier); de Vlaams-Chaamse dichter en schrijver Frans August Brocatus heeft nog lang geen last van een writers block. Hij werkt stug door aan zijn tweede roman.  Presentatie: René Oomen

11 november

Met landschapskunst wil de stichting Verhalis de herinnering aan de afschrikwekkende Dodendraad uit de Eerste Wereldoorlog levend houden. Beeldend kunstenaar Giny Vos geeft uitleg over haar kunstwerk Licht-Wegen in het nieuwe gerechtsgebouw in Breda. Jordy Koevoets heeft als kunstenaar weinig op met kunstprijzen. Toch organiseerde hij er zelf eentje. Onze recensent Hein van Kemenade bespreekt ‘Terug naar Neerpelt’, het nieuwste boek van de Vlaamse schrijfster Lieve Joris.  Presentatie: Yvonne Ton

4 november

Nederlands  leren spreken en schrijven is voor iedereen belangrijk. De stichting  Welkomsttaal heeft cursisten uit alle delen van de wereld. Zij willen graag Nederlands leren en daarvoor komen ze naar Welkomsttaal in de Nieuwe Veste, de centrale Bibliotheek in Breda; werken van Jan Strube zijn op zaterdag 10 en zondag 11 november te bewonderen en te koop tijdens een verkoopexpositie. Enkele tientallen werken, diverse  technieken en in diverse uitvoeringen vindt u in het aanbod; Rinus van der Heijden van Brabant Cultureel licht een aantal artikelen uit dit magazine toe; in de filmbespreking stelt Harmke Westerterp een recente film voor. 
Presentatie: Jan Frijters.

28 oktober

In Schoot vol tranen bundelt Eugenie Smits van Waesberghe de verhalen van ooggetuigen van de Nederlandse adoptiegeschiedenis in de twintigste eeuw én een roman over een verborgen geschiedenis. Zelf werd Eugenie geboren (1965) in Moederheil in Breda en onmiddellijk na haar geboorte afgestaan; meer dan honderd mannen en vrouwen werden in de periode 80 – 83 in Santa Lucia Cotzumalguapa (Guatemala) door doodseskaders opgepakt en vermoord. Fotograaf Piet den Blanken en theoloog Mario Coolen vragen aandacht voor dit drama in een expo die te zien is in het Mondiaal Centrum in Breda;  Hein van Kemenade bespreekt het boek Heel de tijd van Leo Pleysier. Presentatie: René Oomen

21 oktober

Geertrui van den Brink duikt in het leven van haar grootvader Albert van de Poel, die in begin 1941 door de Gestapo werd gearresteerd.; Martin Peulen heeft diverse aanpakken van zijn schilderkunst. Een van de meest bijzondere is het beschilderen, betekenen en zelfs bekrassen van boeken. Hij is op dit moment bezig met zo’n boek samen te stellen; Lisa van der Waal bespreekt de film Burning van Chang-Dong Lee. Presentatie: Kees van Meel

14 oktober

In het kader van “oktober, maand van de geschiedenis” vertelt pershistoricus Jan de Wit over de rijke geschiedenis van de krant in Nederland. Op 14 juni jl.was het 400 jaar geleden dat de eerst krant verscheen. Wat stond er in die eerste kranten, waar verschenen ze, hoe ontwikkelde de persvrijheid zich. In een gesprek met onze hoofdgast komen veel aspecten aan de orde. Studenten van kunstacademie St. Joost werken aan een opvolger van de Oelaat, het kritische maandblad waarvan zo’n vijftig jaar geleden een aantal jaargangen werd uitgegeven in Breda. We praten met de ontwerpers van het nieuwe magazine, dat op 25 oktober wordt gepresenteerd.Hein van Kemenade bespreekt “Archipel van de hond” door Philippe Claudel.  Presentatie: Jan Frijters

7 oktober

Opstand is het thema van de landelijke maand van de geschiedenis in oktober. Bredase instellingen organiseren samen het programma Breda in Aktie, met onder meer een tentoonstelling in het Stedelijk Museum; 22 Bredase kunstenaars werken samen in een nieuw collectief: de aandeelhoudersvergadering 2018; Harmke Westerterp bespreekt een nieuwe film.  Presentatie: Yvonne Ton

30 september

Met onder andere aandacht voor Breda Vandaag; De Kunstfabriek in het Bredase Ginneken organiseert een verkoopexpositie met als titel Licht-Zinnig; we staan stil bij het overlijden van dichter Olaf Douwes Dekker; Hein van Kemenade bespreekt De blinde uil van Sadegh Hedayat en Rinus van der Heijden licht enkele recente artikelen toe op Brabant Cultureel.  Presentatie: Kees van Meel

23 september

Het tweejaarlijkse fotofestival Breda Photo 2018 is al weer enkele weken op stoom. Tijd voor een rondgang langs de velden met documentair fotojournalist Piet den Blanken die in een reportage zijn licht laat schijnen op werk van diverse fotografen; in de documentaire  Zie Mij Doen portretteert de Vlaamse filmmaakster Klara Van Es vijf mensen met een mentale handicap die in Monnikenheide (bij Turnhout) verblijven, een voorziening voor mensen met een verstandelijke handicap;  Lisa van der Waal bespreekt de film What will people say van Iram Haq. Presentatie: Kitty Valk & René Oomen

16 september

Deze en volgende week ruim baan voor BredaPhoto in GrensGeluiden. Met als thema To infinity and beyond  heeft het festival weer voor ruim zes weken bezit genomen van de stad. Curator Geert van Eyck praat ons bij over de activiteiten en de achtergronden van de achtste editie van dit internationale festival. Eén van de deelnemende fotografen is Jos Jansen. In het voormalig Breda’s Museum toont hij werk uit zijn nieuwste project Universe, waarin de fundamentele wetenschap centraal staat; Brabantse organisaties die artists in residence tijdelijk onderdak verschaffen, gaan samenwerken. Hein van Kemenade bespreekt weer een nieuwe roman. Presentatie: Yvonne Ton

9 september

“Wij, de kunstenaars van Breda” is aan een tweede versie begonnen. Het is een vervolg op de tentoonstelling met Bredase kunstenaars, die eerder dit jaar in het Stedelijk Museum Breda werd georganiseerd. Jordy Koevoets en twee van de deelnemers zijn te gast in ons programma; René van der Heijden is de zelfbenoemde “schilder van Breda”. In een gesprek van 18 minuten leert u een eigenzinnig Bredase kunstschilder kennen met een groot hart voor de historie van de stad; In de filmbespreking bespreekt Harmke Westerterp weer een verrassende nieuwe film. Presentatie: Jan Frijters